Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. Patryk Skrzat
|

Nowe stary znów mają jeździć po polskich drogach. Są konkretne plany

132
Podziel się:

Zamiast modernizacji używanych starów, produkcja nowych - takie plany ma Grupa Zasada. Pieniądze na ten cel spółka chce pozyskać ze sprzedaży udziałów w strefie ekonomicznej.

Stary stanowiły przed laty stały widok na polskich drogach.
Stary stanowiły przed laty stały widok na polskich drogach. (Dominik Dziecinny/Agencja Gazeta)

W dawnej fabryce w Starachowicach, zamiast starów, powstają dziś autobusy marki MAN. Niemiecka spółka odkupiła w 1999 r. część aktywów polskiego producenta. Dziś Polacy mają jednak chrapkę, żeby stara odzyskać. Grupa Zasada ma już nawet konkretny plan. Do jego realizacji chce wykorzystać dwie swoje spółki - Inweststar i Autobox.

- Półtora roku temu zgłosiliśmy się do MAN-a o zwrot dokumentacji technicznej samochodów star, do czego upoważniały nas zapisy umowy - mówi w rozmowie z "Pulsem Biznesu" Andrzej Arkuszyński, prezes Inweststara. Dokumentację odzyskał. Problemem jest jednak znak firmowy. MAN na prośbę o jego zwrot już nie odpowiedział.

Zobacz także: Zobacz także: Ile kosztuje spóźnienie? Przekonał się o tym polski producent autobusów Autosan

Kolejną przeszkodą na drodze do rozpoczęcia produkcji są pieniądze. Grupa Zasada miałaby je pozyskać ze sprzedaży udziałów w Specjalnej Strefie Ekonomicznej Starachowice. Kapitał własny strefy to 18 mln zł, spółka ma z tego 13 mln zł. Jego zakupem zainteresowana jest Agencja Rozwoju Przemysłu.

Wstępna oferta nie była zadowalająca, jest jednak szansa, że obie strony się dogadają. Agencja chce bowiem pozbyć się 14,9 proc. akcji w Inweststarze. Grupa Zasada jest gotowa je odkupić po sprzedaży udziałów w SSE Starachowice.

Obecnie spółka Autobox remontuje stary dla polskiego wojska. W tym roku ma odnowić 100 samochodów. Firma produkuje także konstrukcje do zamiatarek lotniskowych, które sprzedaje partnerowi w Danii. Pracuje w niej 130 osób.

motoryzacja
wiadomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(132)
Leon
3 lata temu
Zasada równa się zdrajca Polski. Kto mu dał pieniądze na zakup takich zakładów star. Chyba Niemcy żeby taniej produkować many.
karguhl
6 lat temu
super pomysł, Stary będą klejnotem w koronie i obok jelczy z firmy Zasady od wielu lat dominujących na polskim rynku będą kreować polską motoryzację....A naprawdę skończy się pewnie tak jak zawsze, czyli powstanie model, może prototyp, przekręci się trochę milionów i pomysł zostanie zamknięty....
Teosia
6 lat temu
Proponuję wznowić produkcję wspaniałych , niezawodnych i doskonałych w każdych warunkach ,'' pralek Frania ''
Xd ela
6 lat temu
To będzie niezły składak bo głównych podzespołów nie jesteśmy w stanie zaprojektować ( testy centra badawcze) np. silniki dietroit diesel/catepilar skrzynie zf pneumatyka/elektryka wszystko z importu a wielcy np man daf mercedes czy inni w dobrej cenie potencjalnej konkurencji części nie sprzeda ps norma euro 6 ???????
kapral
6 lat temu
Star 66, jeszcze z silnikiem benzynowym był rewelką w terenie. Wiem bo byłem w wojsku zasadniczej służbie wojskowej. A Star 266 /silnik diesla/ ponoć bardzo dobrze spisywał sie na naszej misji wojskowej rozjemczej w Wietnamie. Ciężarówki państw zachodnich odmawiały posłuszeństwa, bo było za dużo elektroniki. Polskie ciężarówki zawsze jeździły. To samo było w strefie zdemilitaryzowanej na wzgórzach Golan, gdzie polski kontyngent wojskowy miał za zadanie dowozić wodę pitną do baz i nie tylko. Polskie Stary były nie zawodne. Piszę to za informacjami od kadry oficerskiej.
...
Następna strona