Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Szkolnictwo w Polsce. MEN da pieniądze na walkę z nudnymi lekcjami

0
Podziel się:

Nowy projekt MEN i Centrum Nauki Kopernik ma on poprawić wyposażenie klas i podnieść kompetencje nauczycieli.

Szkolnictwo w Polsce. MEN da pieniądze na walkę z nudnymi lekcjami
(skynesher/iStockphoto)

Wsparcie edukacji przyrodniczej w szkołach podstawowych przewiduje _ Przewrót kopernikański _ - nowy projekt MEN i Centrum Nauki Kopernik. Ma on poprawić wyposażenie klas i podnieść kompetencje nauczycieli, na przykład biologii lub chemii. Koszt pilotażu to 2,5 miliona złotych.

_ - Nowoczesna szkoła to szkoła, w której dzieci uczą się myślenia, analizowania i wyciągania wniosków, ale to jest też szkoła, która uczy na bazie doświadczenia. Bo kiedy dziecko samodzielnie zaprojektuje doświadczenie, przeprowadzi je i wyciągnie z niego wnioski, wtedy zdobywa wiedzę, którą trwale pamięta _ - powiedziała dziś minister edukacji Krystyna Szumilas, inaugurując pilotaż projektu w jednej z warszawskich szkół.

Projekt, którego realizacją zajmie się Centrum Nauki Kopernik (CNK), ma początkowo objąć około 1,3 tys. nauczycieli z całej Polski, a jego efektem będzie _ opracowanie, przetestowanie i zarekomendowanie MEN wyposażenia szkolnej pracowni przyrody dla szkoły podstawowej _. Koszt pilotażu wyniesie około 2,5 mln zł, a po jego udanej realizacji MEN zapowiada poprawę jakości edukacji przyrodniczej we wszystkich szkołach podstawowych w Polsce.

_ Przewrót kopernikański _ w polskich szkołach ma być finansowany z pieniędzy Unii Europejskiej. _ - W następnej perspektywie (lata 2014-2020 ) chcemy wydać około 1,5 miliarda złotych na doposażenie szkół podstawowych w pracownie komputerowe, na szkolenie nauczycieli i na unowocześnienie szkoły _ - zapowiedziała Szumilas.

W ramach pilotażu podczas 30 warsztatów nauczyciele mają poznać metodę nauczania, która skutecznie aktywizuje uczniów i pozwala im samodzielnie zdobywać wiedzę na przykład z biologii lub chemii. Nauczyciele mają też dowiedzieć się jak stawiać hipotezy w pracy z uczniami, przeprowadzać doświadczenia, dokonywać obserwacji i wyciągać z nich wnioski. Ponadto mają też uczestniczyć w 80 warsztatach w specjalistycznych laboratoriach Centrum Nauki Kopernik.

Centrum zapowiada też, że dla szkół podstawowych przygotuje trzy rodzaje zestawów edukacyjnych (łącznie 750 zestawów materiałów i opisów doświadczeń do wykorzystania przez nauczyciela i ucznia), które trafią do szkół. W trakcie warsztatów nauczyciele dowiedzą się, jak przeprowadzać lekcje z wykorzystywaniem takich zestawów. W projekcie w szczególności zostaną uwzględnione potrzeby i możliwości edukacyjne uczniów klas IV-VI.

Mimo że projekt skierowany jest do nauczycieli to jego ostatecznymi beneficjentami - jak podkreślił dyrektor Centrum Nauki Kopernik Robert Firmhofer - będą uczniowie, dla których lekcje przyrody będą prowadzone nowymi metodami - z wykorzystaniem zestawów edukacyjnych, ćwiczeń i doświadczeń. _ - W projekcie tym chodzi nam nie tylko o lepsze i bardziej efektywne nauczanie przyrody, ale także uczenie takich kompetencji, jak umiejętność krytycznego myślenia, formułowania i rozwiązywania problemów oraz współpracy między uczniami _ - przekonywał Firmhofer, dodając, że pierwsze efekty _ przewrotu _ będą widoczne w 2015 roku.

W większości polskich szkół lekcje chemii, fizyki, biologii czy geografii - jak podaje centrum - to wciąż głównie wykłady nauczycieli, referaty uczniów i praca z podręcznikiem. Natomiast mało jest miejsca na samodzielną analizę i dochodzenie do wniosków poprzez eksperymentowanie. Główne przyczyny to brak pomocy dydaktycznych, niewystarczających funduszy na doposażenie pracowni i przyzwyczajenie części nauczycieli do pasywnych form nauczania.

Czytaj więcej w Money.pl
Chcą pieniędzy i zaprzestania zwolnień Związkowcy żądają większych nakładów finansowych na oświatę, wstrzymania prac nad Kartą Nauczyciela, zaprzestania likwidacji szkół.
Więcej uczniów dostanie "Wyprawkę szkolną" Wiceminister edukacji Maciej Jakubowski poinformował, że w tym roku więcej uczniów dostanie pomoc finansową.
Uczenie się przez całe życie. Pomysł rządu Osiągnięcia Polski w zakresie wczesnej edukacji są niskie. Nie rekompensuje ich dobrze rozwinięta edukacja w szkołach i szkołach wyższych.
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)