Notowania

abonament rtv
15.03.2010 18:08

Telewizja i radio dopłacają do misji z reklamy

1,73 mld zł kosztowała realizacja misji TVP w 2009 r. Z abonamentu spółka dostała 300 mln zł.

Podziel się
Dodaj komentarz
(Drozdi-Pn/Wikipedia)

1,73 miliarda zł wyniosły koszty misji publicznej TVP w 2009 r. Z abonamentu spółka otrzymała 300 mln zł. *Polskie Radio otrzymało w 2009 r. z abonamentu ponad 172 mln zł, a koszt działalności wyniósł ponad 269 mln zł - podały zarządy obu spółek.*

Dane zawarto w sprawozdaniach z wykorzystania abonamentu rtv, które zgodnie z Ustawą o radiofonii i telewizji zarządy TVP i Polskiego Radia przedstawiają corocznie do 15 marca Krajowej Radzie Radiofonii i Telewizji.

TVP podkreśla, że abonament pokrył jedynie 17,4 proc. kosztów jej misyjnych produkcji, pozostałe pieniądze pochodziły z przychodów komercyjnych (głównie reklamy i sponsoringu), które wyniosły w ubiegłym roku 1 mld 214 mln zł.

Najwięcej czasu antenowego w 2009 r. w dwóch głównych antenach TVP zajmowała fabuła: w Jedynce - 47,3 proc; w Dwójce - 44,8 proc. Na drugim miejscu znalazła się reklama - w TVP1 - 14,7 proc.; w TVP2 - 15,9 proc.

W TVP1 na kolejnych miejscach znalazły się m.in.: publicystyka (9,8 proc.), informacja (6,6 proc.), rozrywka (5 proc.), dokument (4,9 proc).

W TVP2 trzecie miejsce pod względem zajmowanego czasu zajęła: rozrywka (12,3 proc.), dalej m.in. dokument (8,3 proc.), popularyzacja wiedzy (5,7 proc.). W obu programach najmniej czasu poświęcono na muzykę poważną i teatr (w TVP1 - 0,8 proc., w TVP2 - 0,4 proc.).

W TVP Info najwięcej czasu poświęcono na informację - 39,9 proc., publicystykę - 25,9 proc., reklamę - 9,8 proc. i dokument - 8,3 proc.

Do kosztów działalności misyjnej TVP zalicza m.in. działalność 16 oddziałów terenowych, która kosztowała w 2009 r. - 408,3 mln zł, TV Polonia - 36,3 mln zł, TVP Kultura - 28 mln zł, TVP Historia - 11,4 mln zł, TV Białoruś - 25,7 mln zł.

Spektakle teatralne kosztowały TVP 11,4 mln zł, magazyny kulturalne, audycje (w tym filmy) o kulturze i sztuce - 77,7 mln zł, filmy dokumentalne - 38,2 mln zł, magazyny dla rolników - 8,7 mln złotych, audycje dla dzieci i młodzieży - 41,2 mln zł, audycje edukacyjne i popularno-naukowe - 46,4 mln zł, audycje religijne, np. transmisje mszy i uroczystości religijnych - 17,7 mln zł, audycje o tematyce politycznej, w tym międzynarodowej (łącznie z programami o tematyce wyborczej) - 41,6 mln zł.

W Polskim Radiu abonament stanowił niecałe 70 proc. całości przychodów spółki. Pozostałe to: przychody z reklamy i sponsoringu, sprzedaży usług, dotacje.

Z zestawienia przedstawionego przez Polskie Radio wynika, że ogółem w pięciu programach (Program I, II, III, IV oraz Polskie Radio dla Zagranicy) najwięcej czasu antenowego zajęła muzyka - 46,1 proc., na drugim miejscu znalazła się informacja - 17 proc., dalej audycje publicystyczne - 16,1 proc..

Przy okazji sprawozdań prezesi TVP i Polskiego Radia alarmują, że bez reformy systemu finansowania mediów publicznych obie spółki czeka katastrofa.

_ - Obowiązek abonamentowy jest przestrzegany przez coraz mniejszą liczbę odbiorców _ - podkreśla prezes TVP Romuald Orzeł dodając, że brak mechanizmów egzekucji abonamentu sprawia, iż spośród odbiorców indywidualnych płaci go mniej niż 50 proc., a w wśród podmiotów gospodarczych jedynie 4,8 proc.

_ - Żeby wypełniać swoją funkcję, media publiczne potrzebują solidnych podstaw prawnych i ekonomicznych, gwarantujących ich niezależność programową, instytucjonalną oraz finansową. Dlatego publiczne finansowanie, pochodzące z opłat abonamentowych ma tak ogromne znaczenie, zaś nakłanianie obywateli do nieuiszczania tej daniny publicznej stanowi poważne zagrożenie dla prawidłowego funkcjonowania mediów publicznych _ - oświadczył Orzeł.

Także prezes Polskiego Radia Jarosław Hasiński podkreśla, że kierowana przez niego spółka zakończyła 2009 rok ze stratą, a prognozy na kolejny rok nie są najlepsze. Hasiński przypomina przy tym, że _ jeszcze pięć lat temu Polskie Radio otrzymywało z abonamentu o ponad 30 milionów rocznie więcej _, a dodatkowo kryzys w 2009 roku odbił się na przychodach reklamowych, które spadły o blisko 30 procent.

* [ PO o pomyśle twórców: "jest gorszy niż abonament" ]( http://news.money.pl/artykul/po;o;pomysle;tworcow;jest;gorszy;niz;abonament,32,0,593440.html )
* [ Włoskim mediom publicznym grozi upadek ]( http://news.money.pl/artykul/wloskim;mediom;publicznym;grozi;upadek,144,0,592784.html )
* [ Zwolnienia z abonamentu pogrążą TVP ]( http://news.money.pl/artykul/zwolnienia;z;abonamentu;pograza;tvp,171,0,589739.html )
* [ Polskie Radio szykuje wielkie zwolnienia ]( http://news.money.pl/artykul/polskie;radio;szykuje;wielkie;zwolnienia,97,0,588641.html )
Tagi: abonament rtv, media, wiadomości, styl, wiadmomości, gospodarka, najważniejsze, gospodarka polska, lifestyle
Źródło:
PAP
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz