Pięć firm złożyło oferty w przetargu na dostawę 213 nowych, niskopodłogowych tramwajów dla stolicy. Tramwaje Warszawskie otworzyły w piątek oferty, ich wartość waha się od 2,2 do 3,4 mld zł. Pierwsze pojazdy mogą przyjechać do Warszawy w połowie 2019 r.
Tramwaje Warszawskie na początku lutego br. poinformowały o ogłoszeniu przetargu na zakup tramwajów jedno i dwukierunkowych, całkowicie niskopodłogowych. Zamówienie obejmuje zakup 213 tramwajów, w tym 123 tramwajów w zamówieniu podstawowym oraz 90 tramwajów w ramach opcji.
Przedmiotem zamówienia podstawowego będzie 85 tramwajów dwukierunkowych oraz 18 tramwajów jednokierunkowych niskopodłogowych o długości do 33 m a także 20 tramwajów niskopodłogowych jednokierunkowych o długości do 24 m.
W ramach opcji spółka będzie mogła zamówić 45 tramwajów niskopodłogowych dwukierunkowych o długości do 33 m i 45 tramwajów jednokierunkowych o długości do 33 m.
Zamawiający zamierzał przeznaczyć na to zamówienie blisko 1,9 mld zł netto, czyli ponad 2,3 mld zł brutto. Pięć ofert, które wpłynęły do Tramwajów Warszawskich, opiewa na sumę od ponad 2,2 mld zł do ponad 3,4 mld zł.
Najtańszą ofertę złożyło konsorcjum firm: konsorcjum Stadler Polska, Solaris Bus&Coach i Solaris Tram - ponad 2 mld 208 mln zł brutto. Drugą pod względem ceny ofertę złożyła firma Hyundai Rotem Company - ponad 2 mld 235 mln zł brutto. Trzecia oferta z uwagi na kryterium cenowe, to ta złożona przez Skoda Transportation - przeszło 2 mld 720 mln zł brutto.
Kolejnym chętnym na dostawę tramwajów jest firma Pojazdy Szynowe PESA, która zaproponowała cenę ponad 2 mld 722 mln zł brutto. Natomiast firma Alstom Konstal wyceniła swoje usługi na ponad 3 mld 418 mln zł brutto.
Jednak - jak podkreślają Tramwaje Warszawskie w swoim komunikacie - cena nie będzie jedynym kryterium wyboru najkorzystniejszej oferty.
O wyborze przesądzi kilka wskaźników: cena - 53 proc.; pracochłonność czynności obsługowych do przebiegu 1 mln km - 20 proc.; zużycie energii - 9 proc.; nacisk osi tramwajów na tor - 5 proc.; długość płaskiej podłogi - 3 proc.; odległość dolnej krawędzi otworu drzwi dwustrumieniowych od osi wzdłużnej tramwaju - 2 proc.; nachylenie podłogi - 2 proc.; poziom dźwięku na zewnątrz tramwaju - 2 proc.; poziom dźwięku wewnątrz tramwaju na postoju - 2 proc.; okres gwarancji - 2 proc.
Tramwaje w ramach zamówienia podstawowego powinny być dostarczone do 30 kwietnia 2021 roku, a w ramach opcji do 30 czerwca 2023 roku. Spółka skorzysta z prawa opcji pod warunkiem posiadania na to środków finansowych.
Dostawa pierwszego tramwaju w ramach zamówienia podstawowego planowana jest na przełomie II i III kwartału 2019 roku.
Tramwaje zostaną skierowane m.in. na trasy w ramach powstających projektów współfinansowanych lub przewidzianych do dofinansowania przez Unię Europejską. Są to takie projekty jak np.: "Budowa trasy tramwajowej do Wilanowa wraz z zakupem taboru oraz infrastrukturą towarzyszącą" - 50 tramwajów, czy "Budowa tramwaju na Gocław w Warszawie wraz z zakupem taboru" - 18 tramwajów.
Tramwaje Warszawskie przypominają, że ostatni tak duży kontrakt na dostawę 186 tramwajów typu 120Na Swing o wartości 1,5 mld zł został podpisany w 2009 r. i był on jednym z największych tego typu w Europie.