Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Świnoujście czeka na tunel, Włosi nie odbierają telefonów. "Dajemy czas do jutra do 15:00"

155
Podziel się:

Aby dostać się dziś do Świnoujścia, trzeba płynąć promem - i czekać nieraz nawet kilka godzin. Wszystko miała zmienić tunel. Przetarg wygrała firma Astaldi, ale umowy podpisać nie chce. Wiceprezydent miasta w rozmowie z money.pl mówi, że straciła cierpliwość. - Mają czas do 15 - mówi.

Aby dojechać do Świnoujścia, trzeba wybrać prom. Mostu wybudować się nie da, zostaje tunel
Aby dojechać do Świnoujścia, trzeba wybrać prom. Mostu wybudować się nie da, zostaje tunel (Ministerstwo Rozwoju)

Aby dostać się dziś do Świnoujścia, trzeba płynąć promem - i czekać nieraz nawet kilka godzin. Wszystko miał zmienić tunel. Przetarg wygrała firma Astaldi, ale umowy podpisać nie chce. Miasto traci cierpliwość. - Mają czas do jutra, do 15 - mówi wiceprezydent.

Włoska firma Astaldi nie przedłożyła gwarancji bankowych potrzebnych do podpisania umowy w sprawie budowy tunelu. Ale to nie wszystko. - Nie ma z nimi nawet kontaktu. Straciliśmy cierpliwość - mówi w rozmowie z money.pl Barbara Michalska, wiceprezydent Świnoujścia.

Teraz miasto daje Włochom ultimatum: mają się stawić do jutra do godziny 15 na podpisanie umowy - ze wszystkimi niezbędnymi dokumentami.

Wiceprezydent podejrzewa, że kłopoty z wykonawcą biorą się z tego, że firma ma bardzo dużo innych projektów w Polsce. Przyczyną może być jej zdaniem też brak rąk do pracy w polskiej branży budowlanej. Niektórzy podejrzewają, że wpływ na sytuację ma też fuzja Astaldi z japońską IHI Corporation.

Co Astaldi na to ultimatum? Polski oddział firmy przekazał nam, że sprawą zajmuje się obecnie centrala firmy. Jeśli coś ustali, to "pierwsze o tym dowiedzą się władze w Świnoujściu". Jednak Włosi zapewniają, że będzie też oficjalny komunikat w tej sprawie.

Wizualizacja tunelu, fot. UM Świnoujście

A co jeśli przedstawiciele włoskiej firmy jednak nie przyjdą? Czy kluczowa dla regionu inwestycja będzie pod znakiem zapytania, a do Świnoujścia jeszcze długo trzeba będzie pływać promem? Wiceprezydent mówi, że w tej całej sytuacji jest "pozytywny element".

Zobacz także: Powstaje najdłuższy tunel drogowy w Polsce. Zobacz wideo:

Porr zamiast Astaldi? Tunel zyska nowego wykonawcę?

Ten "pozytywny element" to, według wiceprezydent Michalskiej, wykonawca, który chce wykonać tunel zamiast Włochów. - To austriacka firma Porr - ujawnia nam Michalska. Według medialnych informacji, w budowie tunelu Porr miałyby wspierać jeszcze dwie firmy - Energopol Szczecin oraz turecka Gulermak. Jak przekonuje Michalska, jeśli Astaldi nie stawi się w urzędzie, kontrakt przypadnie Austriakom. Czy inwestycja w takim przypadku znacząco się jednak może przesunąć?

Kierowcy muszą do miasta pływać promem. Często są gigantyczne kolejki, fot. Gerard/REPORTER

Michalska mówi, że firma będzie potrzebowała dodatkowego miesiąca. Tunel miał powstać do 2021 roku, jednak obecnie bardziej realnym terminem, zdaniem miasta, jest 2022 rok. To ważne, bo jak zaznacza wiceprezydent, jeśli inwestycja nie powstałaby do 2023 roku, mogą przepaść przeznaczone na ten cel unijne fundusze.

Koszt inwestycji w Świnoujściu to 900 mln zł. Cała droga obejmie odcinek o długości 3,4 km, ale sam tunel będzie miał 1,44 km. Obecnie przeprawa jest możliwa tylko dzięki specjalnym promom. Mieszkańcy, turyści i firmy czekają na inwestycję od lat. Znacznie tańsza byłaby budowa mostu w tym miejscu. To jednak niemożliwe ze względu na lokalizację - tamtędy regularnie przepływają statki.

* Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl *

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(155)
budowlaniec
6 lat temu
Skończy się tak jak w Gdańsku z tunelem pod martwą wisła: Hiszpanie pomożecie? - OHL na to - pomożemy! I chociaż pewnie wyszli na minusie w tym całym interesie (dlatego pewnie nie startowali w Swinoujściu) to zrobili i działa!, cały Gdańsk zalany a tunel nie! Chyba jeszcze mają tą maszynę (TBM) gdzieś w Polsce, to może ich "zawołać"!
Adam
6 lat temu
Tylko nie enegr*pol :-/, ostatnio każda inwestycja, której się dotkną ma duże opóźnienia, a umowy z generalną dyrekcją są dziwnym trafem tak skonstruowane, że nie ma za to przewidzianych żadnych kar.
Marcin
6 lat temu
Po co tunel??? Nie prościej i taniej most?
Marcin
6 lat temu
Tunel?
pesymista
6 lat temu
Prom dla PŻB miał być budowany w stoczni szczecińskiej i co mija rok i jakoś władza nabrała wody w usta. Plotą głupoty a ….. lud kupuje te obiecanki!!!
...
Następna strona