Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

UE podjemuje nadzwyczajne działania w sprawie lotnisk

0
Podziel się:

Ekonomiczne skutki mogą być większe niż po zamachach z 2001 r.

UE podjemuje nadzwyczajne działania w sprawie lotnisk
(PAP/EPA)

Unijni ministrowie transportu wezmą dziś udział w wideokonferencji poświęconej problemom z lotami w Europie. Z kolei Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA) skrytykowało rządy za przesadzoną reakcję na zagrożenie pyłem wulkanicznym znad Islandii. IATA uważa, że ekonomiczne skutki tych decyzji będą większe niż po zamachach z 2001 r. w USA.

Unijny komisarz do spraw transportu Siim Kallas zapewnił, że Bruskela robi wszystko, co może, by rozwiązać problem. _ _

_ - Sytuacja jest bezprecedensowa, ale tak dłużej nie może być. Nie możemy po prostu czekać, by chmura sama zniknęła _ - powiedział Kallas.

Dodał, że Unia stara się zapewnić bezpieczeństwo Europejczykom, pomóc unieruchomionym pasażerom oraz minimalizować straty gospodarcze.

A te są coraz większe. Linie lotnicze tracą po około 200 milionów dolarów dziennie. Kłopoty mają też eksporterzy. Na londyńskim lotnisku Heathrow gniją w magazynach ryby. Kenijscy rolnicy nie mogą sprzedawać Europejczykom swoich kwiatów i warzyw, które zalegają w kontenerach. W Japonii odwołano rundę motocyklowych mistrzostw świata. Straty notują nawet Australijczycy, których linie lotnicze Qantas ograniczyły rejsy do Europy.

Według najnowszych prognoz chmura pyłu do końca dnia będzie się utrzymywać nad kontynentem, ale tylko na małych wysokościach; eksperci wyrażają nadzieję, że dziś wystartuje znacznie więcej niż wczoraj, bo być może aż połowa rejsowych samolotów.

IATA: Reakcja była przesadzona

Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA) uważa, że ekonomiczne skutki tych decyzji będą większe niż po zamachach z 2001 r. w USA.

Szef IATA Giovanni Bisignani wyraził na konferencji prasowej w Paryżu _ dezaprobatę z powodu decyzji poszczególnych państw w sprawie zamykania lotnisk, bez żadnej konsultacji i koordynacji _.

Zażądał, aby _ decyzje dotyczące zamykania przestrzeni powietrznych były podejmowane na podstawie realnej sytuacji _.

Poinformował, że według bardzo ostrożnych szacunków straty wynoszą 200 mln dolarów dziennie, zmierzając do 250 a nawet 300 mln dolarów dziennie. Kwoty te nie uwzględniają wydatków na paliwo dla przemieszczania pustych samolotów, odszkodowania dla pasażerów i rozmów telefonicznych.

Bisignani uważa, że _ szczególnie zagrożone są niewielkie towarzystwa lotnicze mające problemy z płynnością finansową _.

_ - Skutki finansowe obecnego kryzysu będą o wiele poważniejsze niż skutki zamachów bombowych z 11 września 2001 roku w USA _ - podkreślił.

Powiedział, że IATA domaga się otwarcia _ co najmniej kilku korytarzy _ ułatwiających komunikację lotniczą i rozładowujących tłok na europejskich lotniskach.

Przypomniał, że kilka głównych linii lotniczych przeprowadziło w ciągu weekendu bezproblemowe loty próbne, bez pasażerów, co wywołuje pytania, czy decyzje poszczególnych państw o zamknięciu lotnisk i zawieszeniu lotów nie były przesadzona.

Chmury popiołów wydobywające się z islandzkiego wulkanu Eyjafjoell sparaliżowały od kilku dni komunikację lotniczą w Europie; odwołano tysiące rejsów.

Pył wulkaniczny stanowi niebezpieczeństwo dla samolotów. Ścierny efekt pyłu jest groźny dla silników odrzutowych i poszycia kadłubów samolotów. Może zostać zniszczona również awionika. Pył jest niewidoczny dla pokładowych radarów meteorologicznych i często nie jest od razu zauważalny przez pilotów.

ZOBACZ TAKŻE:

wiadomości
wiadmomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)