Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Więcej nowych samochodów

0
Podziel się:

Sprzedaż nowych aut osobowych w Polsce w 2003 roku wzrosła o 16,3 proc. w stosunku do 2002 roku i wyniosła 358.432 sztuki - poinformowała w raporcie firma Samar, potwierdzając tym samym wstępne dane z początku stycznia.

"Sprzedaż w ciągu całego roku zamknęła się liczbą 358.432 sztuki, o 16,3 proc. większą niż osiągnięta w roku 2002. Jest to niewątpliwie rewelacyjny wynik i powód do zadowolenia, choć wcale nie musi on oznaczać, że polski rynek powrócił na szybką ścieżkę rozwoju, co więcej, wiele wskazuje na to, że w drugiej połowie obecnego roku ten ozdrowieńczy trend zostanie gwałtownie przerwany" - uważa Wojciech Drzewiecki z firmy Samar.

Dodał, że projektowane zmiany w ustawie o podatku VAT zmierzają w kierunku znacznego ograniczenia prawa przedsiębiorców do odliczenia tego podatku zapłaconego przy nabyciu samochodów osobowych z „kratką”, jak i w przypadku najmu, dzierżawy i leasingu.

"Biorąc powyższe pod uwagę należy spodziewać się drastycznego spadku sprzedaży nowych samochodów osobowych w 2004 roku, nawet o 10-16 proc. (około 60 tys. sztuk), do poziomu między 300 tys. a 320 tys. pojazdów. Proponowane regulacje prawne stwarzają przedsiębiorcom działającym w Polsce najgorsze pod tym względem warunki spośród krajów Unii Europejskiej" - dodaje.

W 2003 roku Polska jako jeden z nielicznych krajów w Europie odnotowała wysoki wzrost sprzedaży samochodów. Jednak pomimo dobrych rezultatów, na tle innych krajów europejskich polski rynek motoryzacyjny zanotował najniższy wskaźnik efektywności sprzedaży na tysiąc mieszkańców - dziewięć.

Tak jak do tej pory, liderem polskiego rynku był w 2003 roku Fiat, którego sprzedaż wyniosła 65.951 sztuk. W porównaniu z rokiem poprzednim była ona o prawie 17 proc. wyższa.

Na drugim miejscu pozostała Skoda (43.419 sztuk, o prawie 21 proc. więcej niż w 2002 roku). Dzięki dobrej sprzedaży marka umocniła swoją pozycję (12,1 proc. rynku).

W rankingu najlepiej sprzedawanych marek samochodów osobowych Renault wyprzedził w grudniu Toyotę, awansując na trzecią pozycję. Producent ten sprzedał w 2003 roku 37.154 auta osobowe, prawie 19 proc. więcej niż w 2002 roku.

Jeśli chodzi o modele, w ubiegłym roku największą popularnością cieszyła się w Polsce Skoda Fabia (31.418 sztuk), która pozycję lidera osiągnęła w październiku 2003, detronizując Fiata Seicento. Sprzedaż tego ostatniego modelu zaczęła spadać, od kiedy na rynku zadebiutowała Panda, która pod koniec roku uplasowała się na siódmej pozycji (12.873 aut).

motoryzacja
wiadomości
gospodarka
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)