"Sprzedaż w ciągu całego roku zamknęła się liczbą 358.432 sztuki, o 16,3 proc. większą niż osiągnięta w roku 2002. Jest to niewątpliwie rewelacyjny wynik i powód do zadowolenia, choć wcale nie musi on oznaczać, że polski rynek powrócił na szybką ścieżkę rozwoju, co więcej, wiele wskazuje na to, że w drugiej połowie obecnego roku ten ozdrowieńczy trend zostanie gwałtownie przerwany" - uważa Wojciech Drzewiecki z firmy Samar.
Dodał, że projektowane zmiany w ustawie o podatku VAT zmierzają w kierunku znacznego ograniczenia prawa przedsiębiorców do odliczenia tego podatku zapłaconego przy nabyciu samochodów osobowych z „kratką”, jak i w przypadku najmu, dzierżawy i leasingu.
"Biorąc powyższe pod uwagę należy spodziewać się drastycznego spadku sprzedaży nowych samochodów osobowych w 2004 roku, nawet o 10-16 proc. (około 60 tys. sztuk), do poziomu między 300 tys. a 320 tys. pojazdów. Proponowane regulacje prawne stwarzają przedsiębiorcom działającym w Polsce najgorsze pod tym względem warunki spośród krajów Unii Europejskiej" - dodaje.
W 2003 roku Polska jako jeden z nielicznych krajów w Europie odnotowała wysoki wzrost sprzedaży samochodów. Jednak pomimo dobrych rezultatów, na tle innych krajów europejskich polski rynek motoryzacyjny zanotował najniższy wskaźnik efektywności sprzedaży na tysiąc mieszkańców - dziewięć.
Tak jak do tej pory, liderem polskiego rynku był w 2003 roku Fiat, którego sprzedaż wyniosła 65.951 sztuk. W porównaniu z rokiem poprzednim była ona o prawie 17 proc. wyższa.
Na drugim miejscu pozostała Skoda (43.419 sztuk, o prawie 21 proc. więcej niż w 2002 roku). Dzięki dobrej sprzedaży marka umocniła swoją pozycję (12,1 proc. rynku).
W rankingu najlepiej sprzedawanych marek samochodów osobowych Renault wyprzedził w grudniu Toyotę, awansując na trzecią pozycję. Producent ten sprzedał w 2003 roku 37.154 auta osobowe, prawie 19 proc. więcej niż w 2002 roku.
Jeśli chodzi o modele, w ubiegłym roku największą popularnością cieszyła się w Polsce Skoda Fabia (31.418 sztuk), która pozycję lidera osiągnęła w październiku 2003, detronizując Fiata Seicento. Sprzedaż tego ostatniego modelu zaczęła spadać, od kiedy na rynku zadebiutowała Panda, która pod koniec roku uplasowała się na siódmej pozycji (12.873 aut).