Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Wielka inwestycja Fiata pod znakiem zapytania

0
Podziel się:

Sąd pracy w Turynie orzekł, że dyrekcja koncernu złamała prawa związkowe.

Wielka inwestycja Fiata pod znakiem zapytania
(Stahlkocher/CC)

Przyszłość wielkich inwestycji Fiata we Włoszech stanęła pod znakiem zapytania - podkreślają komentatorzy włoskiej prasy. Tak interpretują wyrok sądu pracy w Turynie, który orzekł, że dyrekcja koncernu złamała prawa związkowe.

Media informują o decyzji dyrekcji dotyczącej zamrożenia inwestycji we Włoszech, szacowanych na 20 miliardów euro.

Z drugiej strony włoski sąd pracy uznał za legalne porozumienie, zawarte przed rokiem przez kierownictwo Fiata z kilkoma związkami zawodowymi, na temat restrukturyzacji zakładu w Pomigliano d'Arco w Kampanii na południu Włoch, dokąd przeniesiona została produkcja nowego modelu samochodu panda.

Umowę, przewidującą zainwestowanie w ten przestarzały zakład 700 milionów euro, zaskarżył radykalny lewicowy związek metalowców Fiom - jedyny, który jej nie podpisał.

_ Corriere della Sera _ podkreśla, że sąd zaakceptował kontrakt w sprawie modelu rozwoju zakładu w Pomigliano d'Arco. Zakłada on nie tylko modernizację zakładu, ale reorganizację pracy i zaostrzenie dyscypliny pracowniczej, by zakład, w którym notowano wysoką absencję, był bardziej wydajny i by można było w nim zrealizować plany produkcji nowej pandy.

[ ( http://static1.money.pl/i/h/123/t129147.jpg ) ] (http://www.money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/z;polskich;fabryk;wyjedzie;wiecej;aut,15,0,831759.html) Z polskich fabryk wyjedzie więcej aut

Związek Fiom, należący do największej we Włoszech centrali związkowej, lewicowej Cgil, zarzucał dyrekcji postępowanie niezgodne z konstytucją, bo za takie uznał zwiększenie dyscypliny, a ponadto oskarżył o łamanie praw związkowych.

Umowa strony związkowej z koncernem przewidywała, że związek, który jej nie podpisał, nie może mieć swojej reprezentacji w zakładzie.

I właśnie to postanowienie sąd pracy uznał za złamanie statutu pracowniczego i orzekł, że przedstawiciele wykluczonego związku mają powrócić do fabryki w Kampanii. Związek Fiom uznał to za swoje zwycięstwo. Dyrekcja Fiata zapowiedziała zaś złożenie odwołania od tego orzeczenia.

Minister pracy Maurizo Sacconi wezwał natomiast związek Fiom, który bojkotuje umowę o warunkach produkcji nowej pandy, by _ wszedł na drogę współpracy _ z koncernem. Centrowa centrala związkowa Cisl wyraziła zaś opinię, że od tej pory Fiom _ nie ma więcej alibi _.

Gazety informują, że dyrektor generalny Fiata Sergio Marchionne, autor wielkiego projektu rozwoju włoskich fabryk firmy i wielomiliardowych inwestycji w Italii, bardzo źle przyjął orzeczenie sądu pracy, nakazujące powrót związku metalowców do zakładu w Pomigliano d'Arco.

Powiązana z Fiatem turyńska _ La Stampa _ podkreśla, że w oczekiwaniu na wyjaśnienia całej sytuacji koncern skłania się ku zamrożeniu inwestycji we włoskie zakłady, między innymi w fabrykę Mirafiori.

Dziennik _ La Repubblica _ twierdzi, że Marchionne podjął decyzję o zawieszeniu wszelkich inwestycji we Włoszech do czasu przeanalizowania przez dyrekcję, jaki wpływ na przyszłość koncernu może mieć powrót przedstawicielstwa Fiom-Cgil do działającego już na nowych zasadach zakładu na południu kraju.

[ ( http://static1.money.pl/i/h/64/t88896.jpg ) ] (http://manager.money.pl/news/artykul/polska;fabryka;produkuje;tyle;co;piec;wloskich,21,0,698645.html) Polska fabryka produkuje tyle, co pięć włoskich

W Turynie - zauważają obserwatorzy - nie kryje się bowiem obaw, czy metalowcy nie będą dalej próbowali storpedować planów Fiata, który postanowił wyłożyć 20 miliardów euro na włoskie fabryki, by je unowocześnić i uczynić bardziej konkurencyjnymi oraz by zwiększyć krajową produkcję samochodów.

Rzymska gazeta zastanawia się, co będzie dalej z Fiatem i zauważa, że firmie trudno byłoby teraz zrobić krok wstecz w sprawie zakładu w Pomigliano d'Arco. Przypomina przy okazji, że koncern przeniósł tam produkcję pandy z zakładu w Tychach _ mając trochę problemów z polskimi związkami zawodowymi _.

Plany, dotyczące produkcji w fabryce koło Neapolu, przewidują, że będzie ona produkować rocznie 270 tysięcy tych modeli auta. Jego premiera ma odbyć się już za niecałe trzy miesiące - zauważa dziennik.

Czytaj w Money.pl
[ ( http://static1.money.pl/i/h/64/t88896.jpg ) ] (http://moto.money.pl/wiadomosci/aktualnosci/artykul/fiat;zdecydowal;o;przyszlosci;pandy,88,0,646232.html) Fiat zdecydował o przyszłości pandy Zarząd firmy zaaprobował decyzję o przeniesieniu produkcji z Polski do Włoch.
[ ( http://static1.money.pl/i/h/64/t88896.jpg ) ] (http://www.money.pl/gospodarka/unia-europejska/wiadomosci/artykul/mniejsza;produkcja;fiatow;w;tyskiej;fabryce,222,0,817118.html) Mniejsza produkcja fiatów w tyskiej fabryce W porównaniu do pierwszego kwartału ubiegłego roku, z taśm montażowych zjechało o 16 proc. mniej samochodów.
[ ( http://static1.money.pl/i/h/214/t128982.jpg ) ] (http://moto.money.pl/wiadomosci/aktualnosci/artykul/fiat;zainwestuje;we;wloszech;20;mld;euro,82,0,770642.html) Fiat zainwestuje we Włoszech 20 mld euro Produkcja ma wzrosnąć z 650 tys. samochodów rocznie do miliona czterystu tysięcy.
wiadomości
wiadmomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)