Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Władze Gliwic przeciw wprowadzeniu opłat na A4

0
Podziel się:

Władze Gliwic prowadzą akcję sprzeciwu, wobec wprowadzenia opłat na odcinku autostrady, stanowiącej południową obwodnicę miasta.

Władze Gliwic przeciw wprowadzeniu opłat na A4
(Money.pl/Tomasz Brankiewicz)

Władze Gliwic prowadzą akcję sprzeciwu wobec wprowadzenia opłat na odcinku autostrady A4, który stanowi południową obwodnicę miasta. Przypominając obietnice polityków zorganizowały spotkanie w tej sprawie samorządowców i parlamentarzystów.

Według Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej trwają prace nad systemowym rozwiązaniem opłat za odcinki autostrad przebiegające w obrębie aglomeracji. Sprawa nie dotyczy wyłącznie Gliwic, ale też np. Torunia czy Rzeszowa.

Gliwickich samorządowców wzburzyły w ostatnich dniach medialne informacje o zbliżającym się wprowadzeniu odpłatności za przejazd państwową autostradą A4 między Gliwicami a Wrocławiem. W pobliżu węzła autostradowego Gliwice Sośnica i przy trzech innych węzłach wokół tego miasta stawiane są bramki. Pobór opłat ma ruszyć w połowie roku.

Władze Gliwic zabiegały o bezpłatny przejazd autostradową obwodnicą miasta od połowy lat 90. Przedstawiciele kolejnych rządów obiecywali, że przejazd autostradami w obrębie Gliwic będzie bezpłatny, a w ruchu lokalnym zostanie wprowadzony tzw. bilet zerowy. Deklaracje w tej sprawie politycy składali również przed ubiegłorocznymi wyborami.

Chociaż zgodnie z prawem autostrady w Polsce są płatne, zgodnie z zapowiedziami wyjątkiem mają być odcinki w obrębie aglomeracji nieprzystosowane do poboru opłat, m.in. fragmenty autostrad w aglomeracji katowickiej. Bezpłatny ma pozostać m.in. odcinek A4 od gliwickiej Sośnicy do węzła Brzęczkowice w Mysłowicach.

Jak akcentują gliwiccy samorządowcy, formalnie ta kwestia nie jest na razie uregulowana: jeżeli resort transportu wpadłby na pomysł, by elektronicznym systemem poboru opłat Viatoll objąć także samochody osobowe, nie ma obecnie prawnych przeszkód, by także śląski odcinek A4 stał się płatny.

Na razie władze Gliwic obawiają się, że w najbliższych miesiącach płatna dla wszystkich pojazdów stanie się południowa obwodnica Gliwic, którą tworzy ponad 19-kilometrowa część autostrady A4. Prezydent miasta Zygmunt Frankiewicz nie mając informacji, czy resort transportu pracuje nad przepisami, które umożliwiłyby bezpłatny przejazd autostradowymi obwodnicami miast, na piątkowe popołudnie zwołał spotkanie w tej sprawie ze śląskimi samorządowcami i parlamentarzystami oraz przedstawicielami ministerstw.

W spotkaniu uczestniczyli m.in. wiceminister finansów Mirosław Sekuła i regionalni posłowie różnych partii. Zebrani w gliwickim ratuszu zgodzili się, że przejazd autostradową obwodnicą Gliwic powinien być bezpłatny.

_ - Bardzo ważne jest zapewnienie wiceministra Sekuły, że minister Rostowski podtrzymuje swoje wcześniejsze stanowisko i nie widzi przeszkód dla zwolnienia kierowców z ponoszenia opłat za przejazd tymi odcinkami _ - ocenił Frankiewicz. Jak zapowiedział, wraz z grupą posłów zamierza wkrótce poprosić o spotkanie w tej sprawie ministra transportu Sławomira Nowaka.

Rzecznik Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej Mikołaj Karpiński przekazał, że w resorcie _ wypracowywane jest obecnie kompleksowe rozwiązanie dla kwestii obwodnic autostradowych _. Wskazał, że ministerstwo zdaje sobie sprawę, że to kwestia ważna dla społeczności, bo dotyczy sprawy _ bezpłatnego lub ulgowego _ poruszania się w granicach aglomeracji.

Ponieważ sprawa dotyczy nie tylko aglomeracji katowickiej i woj. śląskiego (gdzie o prawo do bezpłatnej jazdy autostradami upominają się, prócz Gliwic, samorządy subregionu rybnickiego i Częstochowy - PAP), według Karpińskiego _ nadrzędnym jest wypracowanie ogólnego, systemowego rozwiązania _ regulującego również m.in. sprawę utrzymania takich odcinków dróg.

Dopiero po wypracowaniu decyzji systemowych resort zajmie się kwestiami technicznymi, np. czy mieszkańcy będą korzystać z biletów zerowych czy zastosowane będzie jakieś inne rozwiązanie. W piątek ministerstwo nie potrafiło określić terminu zakończenia prac nad tą kwestią. Gliwiccy samorządowcy komentowali tego dnia, że podobne informacje o postępie sprawy dostawali już wiele miesięcy temu.

Podczas wizyty w Katowicach 6 października o szanse na to, by autostrady w obrębie aglomeracji śląskiej były w całości bezpłatne, pytany był premier Donald Tusk. Odpowiedział wtedy, że _ wszystko to, co jest ruchem wewnątrz aglomeracji, co de facto jest ruchem miejskim, nie powinno być obarczone opłatami _. Przypomniał jednocześnie, że autostrady w Polsce są ustawowo drogami płatnymi.

_ - Być może będzie to wymagało też przebudowania prawa, bo nam nie chodzi o to, żeby utrudniać ludziom życie. Chodzi o to, że użytkownicy autostrad muszą płacić za autostrady, bo inaczej muszą płacić wszyscy podatnicy. Natomiast nie może to komplikować życia mieszkańcom w obrębie miejscowości tam, gdzie autostrady przejeżdżają i Śląsk jest tutaj bardzo specyficznym miejscem ze względu na rozmiar aglomeracji i skrzyżowanie dróg autostradowych _ - mówił w październiku premier.

Czytaj w Money.pl
Ledwo wybudują autostradę, zaraz się rozsypie Ekstremalne tempo budowy autostrady A2 ze Strykowa do Konotopy może wpłynąć negatywnie na jakość tej drogi.
Od marca drożej za przejazd autostradą A4 Od marca na odcinek A4 Katowice-Kraków po 18 zł
Sukcesy w budowie dróg? Eksperci wątpią Na budowę dróg wydanych zostało 26 miliardów złotych, do użytku trafiło 205 kilometrów autostrad i ponad 62 kilometry dróg ekspresowych.
wiadomości
wiadmomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)