Najpopularniejszy w Polsce portal o finansach i biznesie
Wojas chce zmniejszyć sieć salonów. Najdłuższa seria strat w historii

Wojas chce zmniejszyć sieć salonów. Najdłuższa seria strat w historii

Tak długiej serii na minusie Woja nie miał w swojej historii. Teraz planuje redukcje sklepów w Polsce Fot. Wojas / materiały prasowe
Tak długiej serii na minusie Woja nie miał w swojej historii. Teraz planuje redukcje sklepów w Polsce

Wojas po kolejnym kwartale na minusie ogłosił, że planuje zmniejszyć swoją sieć sklepów. Ma ich być tyle, ile dwa lata temu. Kolejne lokalizacje sprawdzane będą pod względem zyskowności.

Wojas chce, żeby jego sieć sklepów skurczyła się do 178 lokalizacji i to już na koniec tego roku. Z tego 158 ma być w Polsce. Oznacza to tylko i aż tyle, co zamknięcie czterech sklepów w Polsce. Tym samym sieć wrócić ma do rozmiarów z końca 2015 roku.

"Związane jest to ze zmianami w zachowaniu konsumentów, podczas gdy kanał sprzedaży e-commerce odnotowuje dynamiczny wzrost, ruch w sklepach stacjonarnych spada" - podała spółka w komunikacie.

Wojas poinformował jednocześnie, że podczas odnowień umów najmu w pierwszej kolejności skupia się na renegocjacji stawek czynszowych. Gdy analiza rentowności sklepu wskazuje na trwałą nierentowność - zapada decyzja o likwidacji salonu. Jednocześnie wciąż poszukuje nowych atrakcyjnych lokalizacji w Polsce pod nowe salony.

Pomysł na biznes: Sklep z oryginalnymi butami

 

 

Sklepy Wojasa znajdują się głównie w Polsce, ale osiem zlokalizowano na Słowacji, sześć w Czechach, a po trzy na Białorusi i w Rumunii. W ciągu ostatnich 12 ostatnich miesięcy sieć zwiększyła się o trzy salony w Rumunii.

Zagraniczna sieć w tym roku (dane za dziewięć miesięcy) opowiadała za 14 mln zł przychodów, co oznacza wzrost o 22,2 proc. rdr - podała spółka. Dużo gorzej było w kraju - sprzedaż detaliczna w sklepach Wojasa spadła o 5,4 proc. do 109 mln zł.

"Z zebranych doświadczeń na rynkach zagranicznych wynika, iż bardzo istotna w dłuższym horyzoncie czasowym jest znajomość marki Wojas na danym rynku i jej pozycjonowanie na tle konkurencji. Wiąże się to z istotnymi nakładami na promocję i reklamę w danym kraju" - czytamy także w raporcie.

Spółka, podobnie jak inni detaliści z segmentu modowego (LPP, CCC), chwali się dynamiką sklepu internetowego. Ten kanał sprzedaży (tylko na kraj), zanotował 28,6-procentową dynamikę wzrostu rdr, a wielkość tej sprzedaży po 9 miesiącach 2017 r. wyniosła ponad 13 mln zł.

"Tym samym udział sklepu internetowego w krajowej sprzedaży detalicznej wyniósł 11 proc." - podaje spółka.

Trzeci kwartał na minusie. To negatywny rekord Wojasa

Plany redukcji sieci salonów podano w tym samym raporcie, który mówił o kolejnym kwartale ze stratami Wojasa. W historii był co prawda gorszy czas, gdy w dwa kwartały stracił 4,3 mln zł, ale nigdy minus nie utrzymał się tak długo. Akcjonariusze nie usłyszeli ani razu o zyskach za ten rok.

Wyniki netto grupy Wojas (tys. zł)

W trzecim kwartale straty były o połowę niższe niż rok temu. Głównie dzięki utrzymaniu kosztów na wodzy przy nieznacznym przyroście przychodów. Spadki przychodów z własnych sklepów spółka nadrobiła głównie wzrostem sprzedaży hurtowej o 22 proc. rdr.

Wybrane dane finansowe Wojasa (mln zł, skons.)
mln zł3 kw. 20173 kw. 2016zmiana %1-3 kwartał 20171-3 kwartał 2016zmiana %
przychody 53,7 52,4 2,4 161,9 159,30 1,6
wynik operacyjny -0,6 -0,7 18,0 -1,6 1,4 -212,2
zysk netto -0,7 -1,5 54,5 -2,3 -2,5 7,1
marża operacyjna % -1,1 -1,4 0,3 -1,0 0,9 -1,8
marża netto % -1,3 -2,9 1,6 -1,4 -1,6 0,1
przepływy operacyjne 3,9 1,8 116,6 3,6 4,5 -21,2
przepływy inwestycyjne -1,3 -0,9 -34,1 -4,1 1,1 -457,6
przepływy finansowe -1,7 -1,5 -14,1 0,5 -5,6 108,9
Źródło: raport kwartalny Wojasa
Money.pl
Czytaj także
Polecane galerie
daleko zajdziesz :)
2018-02-24 16:15
99% obuwia tekstylnego i sztucznego to produkcja w Azji, przeważnie w Chinach, klapki z marnej skóry w Indiach. Większość obuwia wyprodukowanego ze skóry to produkcja polska (Kalwaria, Wadowice, Częstochowa i inni). CCC i Kazar nawet produkują skórzane buty w Chinach. Kazar cześć produkcji skórzanych butów ma w Polsce, pewnie jako ograniczenie ryzyka kursu $, w przypadku gdyby, kurs ten przeskoczył 4,50-5,00 pln. Gdy kurs $ mocno podskoczył od razu męskie skórzane półbuty w Kazarze podskoczyły z 359 pln, na 439 pln. Do tego reklamy. Koszty galeryjnych czynszów rzędu 30 EUR (słabsze galerie) do 140 EUR (np. Arkadia w Wa-wie) za 1 m2.
Czego oczekujcie za 200 pln brutto, z czego podatek VAT to 38 pln? Piszecie o jakiś marżach 300% ha ha ha. Marże w sklepach obuwniczych, przy cenie niepromocyjnej to max 60%, promocja obniża marże nieraz do 0 lub 10%, tylko po to aby sprzedać towar, nie składować go z powrotem (pakowanie, transport, niszczenie towaru, aktualna moda). CCC idzie na ilość, ma 60% rynku. 10 lat temu kupowaliście buty za 200 pln i nie niszczyły się tak szybko, więc dzisiaj powinniście kupować buty za 600 pln. Ryłko, Gino, Wojas, Badura, Kazar, Carinii każdy przędzie jak może. Jak uważacie, że za 200 pln brutto w galerii dacie radę sprzedawać buty własnej marki i będą w stanie wytrzymać 2 lata gwarancji, to proszę bardzo. Weźcie pod uwagę, że niektórzy panowie, chodzą jednych i tych samych butach wszędzie, panie mają minimum kilka par. Zróbcie takie buty, aby chłop mógł iść w nich do pracy, kościoła, na podwórko i do lasu, tak aby w 2 lata się nie zepsuły. Są takie żółte słynne Timberlandy za 799 pln (używane w USA na budowach, u nas do lansu). Dobre buty muszą kosztować powyżej 400-500 pln. Polecam markę niemiecką markę Bugatti i włoską Koil (produkcja w IT, nie Chiny). Koszt od 120-300 EUR.
GIGA
2018-02-14 21:45
A JA KUPUJĘ WIĘKSZOŚĆ BUTÓW OD LASOCKIEGO I JESTEM BARDZO ZADOWOLONA.
Omijam dalekim lukiem
2017-11-22 22:31
Nie kupuje sie ani odziezy ani butow z Polski .Polscy producenci niczego w Polsce nie produkuja a zlecaja produkcje w Banglasz lub Chinach przy uzyciu najtanszych materialow .Dostawca skor do butow jest wlasnie Bangladesz a glowne manufaktury sa w Dhace .Te lepsze yja dla Wlochow te najgorsze dla Polakow
Pokaż wszystkie komentarze (131)