Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Wprost chwali się "polskim wydawcą". To wyjście naprzeciw zapowiadanej repolonizacji mediów?

0
Podziel się:

To wyjście naprzeciw zapowiadanej przez Jarosława Kaczyńskiego repolonizacji mediów?

Wprost chwali się "polskim wydawcą". To wyjście naprzeciw zapowiadanej repolonizacji mediów?
(Wprost 9.05.2016)

Oprócz poprawionych elementów graficznych, nowych czcionek i łamania tekstu tygodnik "Wprost" wprowadza nowe oznaczenie nad tytułem – "Polski Wydawca". Po co? Jak sugeruje medioznawca, to wyjście naprzeciw zapowiadanej przez Jarosława Kaczyńskiego repolonizacji mediów.

Projekt ustawy dotyczącej "repolonizacji" mediów ma być gotowy w połowie 2016 r. Jak zapewnia PiS, przepisy mają nie być wymierzone w żadne konkretne media. Wciąż jednak brakuje konkretów.

Wiadomo jednak, że PiS chce zaproponować zmianę przepisów antymonopolowych: chodzi o to, by jeden podmiot nie koncentrował w swoim ręku nadmiernej części rynku. Jaki to miałby być procent i jak ma być określany ten rynek - tego jeszcze nie wiemy.

Już pod koniec ubiegłego roku, kiedy pojawiły się informacje o pomysłach PiS temat podchwycił Michał Lisiecki, prezes PMPG, właściciela spółki wydającej m.in. tygodnik "Wprost". Na swoim Twitterze zasugerował wręcz, aby - dosłownie - oflagować prasę.

Po pięciu miesiącach, wraz ze zmianami layoutu magazynu, pomysł ten po części został zrealizowany. "Wprost" nad tytuł wprowadza specjalne oznaczenie "Polski wydawca".

- To przejaw gospodarczo-politycznego koniunkturalizmu - komentuje dla money.pl dr Adam Szynol, medioznawcza z Instytutu Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Wrocławskiego. - Być może ma to związek z ostatnimi słabszymi wynikami "Wprost", w stosunku do innych tygodników opinii.

Jak sugeruje dr Szynol, zapowiadana przez Kaczyńskiego repolonizacja mediów, może przynieść wymierne korzyści finansowe, bo nieoficjalne mówi się o tym, że to właśnie do polskich mediów mają trafiać płatne komunikaty i ogłoszenia o zamówieniach spółek skarbu państwa. - Lisiecki wychodzi naprzeciw nadchodzącym zmianom. Wysyła sygnał, że jego tygodnik będzie jak najlepszym medium dla tego typu treści. Być może właśnie w ten sposób będzie chciał ratować pozycję "Wprost".

Tygodniki
dane Związku Kontroli Dystrybucji Prasy, za Wirtualnemedia.pl, stan na październik 2015
Tytuł Sprzedaż ogółem Wydawnictwo Kapitał
Newsweek 130 257 Ringier Axel Springer Polska niemiecko-szwajcarski
Gość Niedzielny 127 690 Instytut Gość Media polski
Polityka 115 736 Polityka polski
Wsieci 73 034 Fratria polski
Tygodnik Do Rzeczy 56 545 Orle Pióro polski
Gazeta Polska 36 181 Niezależne Wydawnictwo Polskie polski
Wprost 29 607 AWR „Wprost” polski
Tygodnik Powszechny 19 171 Tygodnik Powszechny Sp. z o.o. polski
Przegląd 16 031 Fundacja Oratio Recta polski

Jednak na polskim rynku wydawniczym, wśród najpopularniejszych tygodników, tylko "Newsweek" jest wydawany przez zagraniczny koncern medialny. Trudno powiedzieć, czy taka strategia będzie więc skuteczna.

O intencje wprowadzenia oznaczenia "Polski Wydawca" zapytaliśmy również sam "Wprost". Jednak do momentu publikacji nie otrzymaliśmy komentarza ze strony wydawców tygodnika.

#

**

**

wiadomości
gospodarka
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)