Zabawki z Polski podbiją świat. Rekordowy wzrost sprzedaży do Chin
Polska zajmuje czwarte miejsce w Europie pod względem wartości produkcji zabawek. Trafiają one głównie na inne rynki unijne, ale w ostatnim roku zdecydowanie najmocniej wzrósł ich eksport do Chin - informuje w poniedziałek "Rzeczpospolita".
W 2024 roku wartość polskiego eksportu zabawek wyniosła 2,6 mld euro - pisze "Rzeczpospolita", powołując się na dane International Trade Center. Oznacza to co prawda 12-proc. spadek rok do roku, ale to część szerszego trendu.
"Jak zauważa firma Akcenta, globalny eksport zabawek w 2024 roku spadł o 5 proc., a sześć z dziesięciu największych rynków zanotowało wyniki gorsze niż w 2023 roku" - czytamy.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Ile właściciel Lecha zainwestował w klub? Pasja czy twardy biznes? Jacek Rutkowski w Biznes Klasie
Gdzie Polska sprzedaje zabawki?
Głównym odbiorcą polskich zabawek są Niemcy, Czechy, Francja oraz inne rynki unijne. O 13 proc. rok do roku, do 78 mln euro, wzrósł eksport do USA, a rekordowo, bo aż o 392 proc. – w przypadku sprzedaży do Chin.
Ten rynek nadal odbiera jednak stosunkowo niewielką części polskiej produkcji, bo za 23 mln euro.
"Mimo umiarkowanego spadku eksportu w 2024 roku polska branża zabawkarska zachowała stabilność i silną pozycję na rynkach zagranicznych. Obniżenie wartości eksportu o 12 proc. to efekt globalnego spowolnienia, które dotknęło większość największych eksporterów na świecie. Polski sektor zabawek to dziś dojrzała branża o stosunkowo stabilnym popycie i szerokim gronie odbiorców" – powiedział Radosław Jarema, dyrektor polskiego oddziału Akcenty.