Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
MLG
|

"Zamów w ciągu 2 godzin, a my i tak nie dostarczymy". UOKiK stawia zarzuty Amazon

14
Podziel się:

Prezes UOKiK Tomasz Chróstny wszczął postępowanie przeciwko firmie Amazon. Dotyczą wprowadzania w błąd co do momentu zawarcia umowy sprzedaży, dostępności produktów, terminów dostaw i uprawnień konsumentów. Spółce grozi kara do 10 proc. obrotu.



"Zamów w ciągu 2 godzin, a my i tak nie dostarczymy". UOKiK stawia zarzuty Amazon
UOKiK wszczął postępowanie przeciwko firmie Amazon (GETTY, SOPA Images)

Amazon EU SARL z siedzibą w Luksemburgu jest jednym z przedsiębiorców sprzedających na platformie Amazon.pl. Do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wpłynęły sygnały wskazujące na nieprawidłowości w świadczeniu usług w ramach serwisu. Od września 2021 r. Prezes UOKiK prowadził postępowanie wyjaśniające, teraz spółka otrzymała zarzuty stosowania praktyk naruszających zbiorowe interesy konsumentów.

Wątpliwości co do momentu zawarcia umowy sprzedaży

Zgodnie z ustaleniami prezesa Urzędu, złożenie zamówienia i otrzymanie jego potwierdzenia w serwisie Amazon.pl nie jest równoznaczne z zawarciem umowy sprzedaży, stanowi jedynie ofertę nabycia produktu ze strony konsumenta. Spółka uważa, że nie jest zobowiązana do dostarczenia towaru i może decydować o realizacji lub anulowaniu transakcji.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Netflix, Disney+, Amazon Prime. Z czego wynika różnica w cenach?

Dla Amazona wiążąca jest dopiero informacja o faktycznej wysyłce i to, według przedsiębiorcy, stanowi właściwy moment zakupu towaru. Takie postanowienie znajduje się w warunkach sprzedaży oraz na ostatnim etapie procesu zakupowego na platformie. Zapoznanie się z nim utrudnia użycie szarej czcionki na białym tle i umieszczenie go na samym dole strony, co może wymagać przewinięcia ekranu. To, co rzeczywiście przyciąga uwagę konsumentów, to kojarzące się z zakupem i zawarciem umowy, wyróżnione jaskrawym kolorem przyciski "Kup teraz" (na stronie produktu) lub "Przejdź do finalizacji zakupu" (po dodaniu do koszyka). W ocenie prezesa Urzędu takie sformułowania mogą sugerować, że zamawiając produkt, dokonywany jest jego zakup, a do transakcji dochodzi od razu z chwilą zapłaty za towar.

Dostępność produktów i daty dostawy

UOKiK przekonuje, że informacje prezentowane w serwisie w zakresie dostępności i dat dostaw produktów oferowanych przez Amazon EU SARL mogą nie być prawdziwe.

"Konsumenci składając zamówienie są przekonani, że zakupili produkt i że sprzedawca jest w jego posiadaniu. Tymczasem produktów oznaczonych jako dostępne, bądź takich, przy których podano nawet określoną liczbę sztuk, może w rzeczywistości nie być w magazynie lub ich wysyłka może być niemożliwa do zrealizowania. Podobnie terminy wskazywane w komunikatach o dostawie - w danym dniu, przed daną datą, odliczanie "zamów w ciągu 2 godzin 34 minut" - są orientacyjne. Konsumenci nie mają jednak możliwości dowiedzieć się o tym na etapie składania zamówienia bez zapoznania się z warunkami sprzedaży serwisu. Tylko tam zawarta została informacja o szacunkowym charakterze podawanych danych" - czytamy w komunikacie UOKiK.

Konsumenci podejmują decyzje zakupowe pod wpływem różnych czynników. Oprócz ceny, istotne jest, żeby produkt dotarł w oczekiwanym terminie, a sugerując się ofertą Amazona, mogą być przekonani, że sklep im to zapewni. Mają prawo polegać na deklaracjach udzielanych im w serwisie i zakładać, że dostępne funkcje nie wprowadzają w błąd. Gdyby konsumenci wiedzieli, że złożenie zamówienia nie jest jeszcze zakupem, a dostępność produktów i podany czas dostaw są tylko szacunkowe, mogliby nie skorzystać z usług tego przedsiębiorcy – mówi Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK.

Niezbędne informacje powinny być przekazywane w sposó jasny

Kolejną kwestią, o której konsumenci mogą nie być należycie informowani, są przysługujące im uprawnienia w związku z ofertą "Gwarancja Dostawy". Amazon stosuje ją dla wybranych produktów, przy których termin dostawy jest prezentowany wraz z informacją w jakim czasie konsument powinien złożyć zamówienie. W przypadku opóźnienia w dostarczeniu, można zgłosić się do spółki i uzyskać zwrot kosztów poniesionych za dostawę.

"Informacje o tej usłudze i warunkach, które muszą zostać spełnione, dostępne są tylko na etapie podsumowania w kasie, o ile konsument zdecyduje się zapoznać z kolejnymi odnośnikami określającymi szczegóły dostawy. Jeśli tego nie zrobi, może nie zgłosić się po zwrot środków i ich nie otrzymać. Informacja o "Gwarancji Dostawy" nie jest ponadto uwzględniona w potwierdzeniach, jakie otrzymuje konsument" - informuje UOKiK

W ocenie Prezesa Urzędu niezbędne informacje o przysługujących uprawnieniach powinny być przekazywane w sposób jasny i jednoznaczny oraz we właściwym czasie.

Praktyki stosowane przez Amazon EU SARL mogą wprowadzać konsumentów w błąd - uważa UOKiK. Jeśli zarzuty się potwierdzą, spółce grozi kara do 10 proc. obrotu.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(14)
patx
rok temu
Ja mam jak najgorsze doświadczenia z amazonem. Obsługa klienta, w przypadku problemów, właścowie nie istnieje. Dziadostwo.
Wojciech J.
rok temu
Chróstny pręży muskuły do niemal wszystkich znanych firm, a do Orlenu jest malutki ?
Masakra
rok temu
Komus zalezy aby wyplemic Amazon z Europy.Bzdury pisza.na kazdej platformie widnieje informacja.sa na skladzie lub brak.Zamow jesli jestes zainteresowany a my powiadomimy kiedy towac pojawi sie do wysylki,Placisz w dniu wyslania.Amazon nie pobiera oplaty wczesniej.Pokazane sztuki towaru moga zostac wyprzedane.W tym czasie zamowienie moze zlozyc kilkanascie osob.Czesto otrzymuje taka informacje ze sklepow Online,bylo kilka ale sorry ,Twoje zamowienie zostalo anulowane.Wezcie sie lepiej za swoje sprawy w kraju,wazniejsze.Policja jest zadluzona na miliony u kontrahentow.Dlaczego im nikt nie zwraca pieniedzy.
Taka prawda
rok temu
Dlaczego UOKiK nie zajmie się Pocztą Polską w której notorycznie giną przesyłki albo idą bardzo długo jakby nadawane były z innej galaktyki...
Obserwator
rok temu
O co bicie tej piany, ostatnio zamówiłem akumulatorki varta o 0.05 po północy a dnia następnego czyli o 9.00 rano przesyłka leżała w skrzynce czyli paczka pokonała z Graben w Niemczech do Warszawy 1080km w przeciągu ok 32 godzin tak jak deklarował Amazon. Niech UOKiK zajmie się naszą Pocztą Polską w której przesyłka idzie 10 dni z poczty na Świętokrzyskiej 1 w Warszawie na warszawski Grochów. Trasa do adresata ok.7km. samochodem jakieś 20 minut drogi.