Zarzuty dla Netii. Spółce grozi wysoka kara
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów postawił zarzuty P4 i Netii w związku z prezentowaniem cen usług w wysokości uwzględniającej fakultatywne rabaty w sposób, który może wprowadzać w błąd - podał urząd w komunikacie. Spółkom grozi kara w wysokości do 10 proc. obrotów.
Wskazano, że zarówno P4 (operator sieci Play), jak i Netia w przekazach reklamowych oraz podczas telefonicznych rozmów sprzedażowych prezentują ceny swoich usług uwzględniające rabaty - po 5 zł miesięcznie za wyrażenie zgód marketingowych oraz za wybór faktury w formie elektronicznej.
UOKiK postawił zarzuty P4 i Netii
W ocenie UOKiK konsumenci mogą nie wiedzieć, że cena jest czymś uwarunkowana. W zależności od środka komunikacji (reklamy, rozmowa z konsultantem) spółki nie przedstawiają ceny bez rabatów lub informacji o rodzajach i wysokości rabatów uwzględnionych w cenie, bądź robią to w sposób nieczytelny lub na zbyt późnym etapie zawierania umowy.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Spadek poparcia dla Trzaskowskiego. Mieszkańcy Podlasia mają swoje teorie
Jak wskazano, klienci, którzy ostatecznie nie chcą korzystać z e-faktury, ani zgadzać się na marketing muszą płacić łącznie o 10 zł wyższy miesięczny abonament, niż wskazywała oferta, na którą się decydowali.
Prezentowanie cen z rabatem tak jak cen standardowych może wprowadzać w błąd. Przedsiębiorcy - poprzez podanie niższej ceny - zyskują zainteresowanie klientów, którzy nie wiedzą, że oferta wymaga spełnienia dodatkowych warunków. Konsumenci mają prawo oczekiwać, że cena podana w reklamach, jak i przez telefonicznego konsultanta, jest tą, którą będą płacić. Jeśli jest ona od czegoś zależna, to musi być to od razu wyraźnie zakomunikowane konsumentom - powiedział cytowany w komunikacie prezes UOKiK Tomasz Chróstny.
Jeśli zarzuty się potwierdzą, spółkom P4 oraz Netia grozi kara w wysokości do 10 proc. obrotu.
Play i Netia poinformowały w przesłanym oświadczeniu, że abonament po rabatach jest komunikowany przez Play i innych operatorów od ponad dekady i jest standardem rynkowym.
Rabaty z natury rzeczy są dla klientów atrakcyjne i korzysta z nich prawie każdy konsument. Play informuje klientów o rabatach w przejrzysty sposób - napisano.
"Będziemy w tej sprawie współpracować z Prezesem UOKiK. Kluczowe jest zadbanie przez regulatora o spójność praktyk wśród wszystkich operatorów działających na rynku. Wybiórcze podejście nie tylko zaburzy warunki konkurowania, ale przede wszystkim spowoduje chaos informacyjny dla wielu milionów klientów" - dodano.