Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
tłum. Robert Susło
|

Nowa Zelandia nacjonalizuje kolej

0
Podziel się:

Za odzyskanie pociągów rząd w Wellington zapłaci równowartość 336 mln euro.

Nowa Zelandia nacjonalizuje kolej
(PAP/EPA)

Za sieć kolejową oraz sieć połączeń promowych rząd w Wellington zapłaci 665 mln dolarów nowozelandzkich, czyli równowartość 1,15 mld złotych.

Jak wyjaśnia minister skarbu Michael Cullen, przejęcie sieci kolejowej od australijskiej firmy transportowej Toll Holdings jest najlepszym sposobem na zwiększenie inwestycji w przemyśle.

Decyzja ta oznacza dla Nowej Zelandii odwrót od fali reform gospodarczych lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych. Sieć kolejowa została sprywatyzowana już w 1990 roku w ramach szeroko zakrojonych reform. Jednak oczekiwania orędowników reform nie spełniły się. Prywatyzacja nie doprowadziła do polepszenia usług, lecz do pogorszenia oferty. Ponadto instalacje kolejowe oraz majątek kolei znacznie podupadły. - _ Sprzedaż naszego publicznego systemu kolejowego był dla Nowej Zelandii bolesną lekcją _ - ocenia Cullen.

Nowozelandzką kolej rząd sprzedał za 400 mln dolarów nowozelandzkich. Większą część udziałów przejął australijski Toll Holdings, zmieniając nazwę przedsiębiorstwa na Toll New Zealand. W ostatnim czasie nowozelandzka kolej, której sieć szynowa obejmuje 4000 kilometrów przeznaczonych głównie dla transportu towarowego, zatrudniała 2300 pracowników.

Cullen podkreśla, że _ prowadzenie biznesu kolejowego, który przyczynia się istotnie do rozwoju kraju, jest bez państwowego wsparcia nadzwyczaj trudne _. Rząd zapowiada poważne inwestycje w sieć kolejową. Jednak szczegóły na ten temat ujawni w późniejszym terminie.

Zgodnie z wolą premier Helen Clark, system kolejowy ma odgrywać istotną rolę w transporcie kolejowym przyszłości. - _ W obliczu rosnących cen paliw oraz problematyki związanej z klimatem, coraz więcej państw widzi w sieci kolejowej decydujący element gospodarczej infrastruktury przyszłości _ - uważa Clark.

| *Dla Nowej Zelandii *odkupienie sieci kolejowej jest drugim spektakularnym zwrotem od programu reform gospodarczych lat dziewięćdziesiątych, podziwianych wtedy przez cały świat jako Cud nowozelandzki. Już w 2001 roku Wellington przejął znajdujące się u progu bankructwa sprywatyzowane linie lotnicze Air New Zealand. Należą obecnie w 76 procentach do państwa i przynoszą ponownie zyski. |
| --- |

wiadomości
wiadmomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(0)