Jednym z najważniejszych elementów zimowego utrzymania torów jest utrzymanie ekip technicznych, które na bieżąco naprawiają infrastrukturę. Jak mówi rzecznik PLK, Krzysztof Łańcucki w całym kraju zajmuje się tym 5 tysięcy osób, które każdej doby mają całodobowe dyżury. są to także koszty sprzętu, który trzeba utrzymywać i wymieniać. Brygady naprawiają przede wszystkim pęknięte od mrozu szyny i uruchamiają zamarznięte rozjazdy.
Dodatkowe koszty związane z zimą ponoszą też przewoźnicy. W czasie mrozów najczęściej psują się wagony. Także awarie sieci trakcyjnej generują dodatkowe koszty. W czasie przestojów PKP Intercity częstuje pasażerów gorącymi napojami.
Innym kosztem zimowych utrudnień mogą być odszkodowania za opóźnienia pociągów. W myśl przepisów Prawa Przewozowego pasażer może się ubiegać o zwrot części ceny biletu, jeśli opóźnienie wyniosło co najmniej 60 minut.
IAR