Do Sił Powietrznych trafi 16 samolotów szkoleniowo-treningowych klasy AJT, które mają zaspokoić potrzeby szkolenia zaawansowanego pilotów F-16 rocznie przez co najmniej 30 lat. Nowy samolot ma być w przyszłości podstawowym środkiem szkolenia zaawansowanego personelu lotniczego Sił Zbrojnych, przeznaczonego do pilotowania nowoczesnych samolotów bojowych, ze szczególnym uwzględnieniem F-16. Oprócz 16 maszyn ma być dostarczony pakiet szkoleniowy, w tym kompleksowy symulator lotu, symulator do szkolenia lotniczego, trenażer procedur awaryjnych, symulator obsługi samolotów dla personelu technicznego.
Przetarg na samoloty klasy AJT ma zastąpić odwołany w październiku ubiegłego roku konkurs na maszynę szkolno-bojową klasy LIFT wraz z całym systemem szkolenia. Wówczas na lidera wyrósł KAI z T-50, koreański projekt tworzony z amerykańskim wsparciem. Z całej stawki uznawany był za najbardziej bojowy i zarazem zbliżony do potrzeb szkolenia na samoloty F-16. Teraz spośród uczestników poprzedniego postępowania największe szanse ma brytyjski BAE Systems, produkujący samolot Hawk. Szanse ma też włoski koncern Aermacchi, produkujący samoloty M-346. W marcu szefowie resortów obrony Polski i Włoch podpisali bowiem memorandum o współpracy wojskowej.
Informacyjna Agencja Radiowa (IAR)/"Nasz Dziennik"/to/pbp