Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Akcja przed MEN "Autyzm. Stop dyskryminacji w szkole"

0
Podziel się:

#
Dochodzi komentarz zastępcy rzecznika prasowego MEN Pauliny Klimek;
#

# Dochodzi komentarz zastępcy rzecznika prasowego MEN Pauliny Klimek; #

11.09. Warszawa (PAP) - Pod hasłem "Autyzm. Stop dyskryminacji w szkole" grupa około 100 osób - rodziców i opiekunów dzieci z autyzmem -zorganizowała we wtorek akcję przed MEN. Apelowali o utworzenie dla nauczycieli systemu szkoleń przygotowujących do pracy z dziećmi autystycznymi.

Według MEN, podejmowany jest szereg działań mających na celu podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Podczas pikiety skandowano takie hasła jak m.in.: "Autystycy to też dzieci" czy "Pani minister też była niegrzeczna". Odczytano treść petycji do minister edukacji Krystyny Szumilas w sprawie edukacji dzieci autystycznych, pod którą w internecie na stronie www.autyzmstop.org rozpoczęto zbieranie podpisów.

"Wielu nauczycieli w przedszkolach i szkołach, zarówno masowych, jak i integracyjnych, a nawet specjalnych, nie jest przygotowana do pracy z dziećmi z autyzmem. Nie wiedzą, jakie metody terapeutyczne zastosować, jakie warunki stworzyć dziecku do pracy, jak integrować je z rówieśnikami. Ich bezradność przekłada się na bezczynność i często, zbyt często, nawet na agresję w kierunku dzieci i rodziców, na oskarżanie dzieci, że są niegrzeczne, posądzanie rodziców o złą wolę" - napisano w petycji.

"W najlepszym wypadku nasze dzieci pozostawione są same sobie i izolowane w klasie czy grupie. Najczęściej jednak - pod różnymi pretekstami - są wypychane ze szkoły. Kieruje się je też na nauczanie indywidualne, które jeszcze bardziej izoluje je od innych dzieci i szkodzi w rozwoju. Tak dłużej być nie może" - podkreślili autorzy petycji.

Zaznaczyli, że głęboko wierzą, iż dyskryminacja dzieci z autyzmem w przedszkolach i szkołach, to efekt braku wiedzy i doświadczenia, a nie złej woli nauczycieli. Dlatego apelują o szkolenia dla nauczycieli - jak zaznaczyli - prawdziwe, niemarkowane, przygotowane i prowadzone przez specjalistów.

"Z naszych doświadczeń wynika, że po przeszkoleniu nauczycieli i popilotowaniu dziecka przez naszych terapeutów skutecznie udaje się dzieci autystyczne wprowadzić do szkoły czy przedszkola, tak by mogły się uczyć razem z rówieśnikami" - powiedział dziennikarzom Tomasz Michałowicz z fundacji Jaś i Małgosia z Łodzi, pomagającej dzieciom z autyzmem oraz ich rodzicom.

Na zakończenie pikiety młodzi wolontariusze pracujący z dziećmi z autyzmem przeprowadzili happening pt. "Daj nam się rozwinąć". Podczas niego kilkunastu wolontariuszy zostało owiniętych folią, by zobrazować sytuację dzieci autystycznych odizolowanych od rówieśników. Następnie terapeuci po kolei odwijali ich z folii.

Zastępca rzecznika prasowego MEN Paulina Klimek zapewniła w komunikacie przekazanym PAP, że resort edukacji podejmuje szereg działań mających na celu podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Przypomniała też, że w 2012 r. subwencja na jednego ucznia z autyzmem wynosi 51 tys. 895 zł, podczas gdy średnia subwencja na ucznia w szkole masowej wynosi 4 tys. 942 zł.

Klimek poinformowała, że w ramach projektów unijnych przeszkolono ponad 52 tys. nauczycieli w całej Polsce w zakresie pracy z dzieckiem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Przeprowadzone zostały również spotkania informacyjno-szkoleniowe dla kadry zarządzającej i pedagogicznej, pracowników nadzoru pedagogicznego oraz organów prowadzących szkoły; uruchomiono platformę informacyjno-komunikacyjną zawierającą wskazówki do pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Według Klimek, umożliwiono doposażenie szkół w sprzęt specjalistyczny; wspierano zindywidualizowanie procesu nauczania i wychowania uczniów klas I-III szkoły podstawowej, a także przewidziano różne obszary wsparcia w zakresie edukacji przedszkolnej, w celu umożliwienia większej liczbie dzieci, w tym niepełnosprawnych, korzystania z wychowania przedszkolnego.

"Warto podkreślić, że każdy samorząd każdego roku kieruje 1 proc. funduszu na wynagrodzenia nauczycieli na potrzeby szkoleniowe kadry pedagogicznej (w 2011 r. było to 259 mln zł, w 2012 r.- 296 mln zł). To szkoły samodzielnie decydują, na jakie konkretnie szkolenia chcą przeznaczyć te pieniądze. Jeśli uznają, że najważniejsze jest wsparcie nauczycieli pracujących z dziećmi z autyzmem i zespołem Aspergera, szkolenia organizowane są pod takie potrzeby. Szkolenia nauczycieli, w tym również w zakresie pracy z dziećmi i młodzieżą ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi, prowadzone są także przez Ośrodek Rozwoju Edukacji" - zaznaczyła Klimek.

Jednocześnie zaapelowała do rodziców, by zgłaszały do MEN wszelkie sygnały o problemach ze wsparciem, organizacją pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. "Będziemy na takie sygnały reagować" - zapewniła.

Poinformowała również, że resort edukacji zwróci się do Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego z prośbą o uwzględnienie w szerszym stopniu w kształceniu nauczycieli problemu dzieci autystycznych. "Wystąpimy też do marszałków województw, z prośbą o rozszerzenie przez Ośrodki Doskonalenia Nauczycieli oferty szkoleń dla nauczycieli dotyczących pracy z uczniem autystycznym" - zapowiedziała.

Autyzm jest zaburzeniem, u podstaw którego leży nieprawidłowa praca mózgu. Powoduje trudności w postrzeganiu świata, uczeniu się, porozumiewaniu i kontaktach społecznych. Osoby z autyzmem w odmienny sposób odbierają wrażenia zmysłowe: dla nich sól może być kwaśna, śnieg parzyć, a delikatne głaskanie powodować silny ból. Nie potrafią zapanować nad swymi emocjami, dlatego w miejscach publicznych mogą skakać, biegać, krzyczeć, a osoby postronne nie rozumiejąc przyczyn zachowania uważają, że to skutki złego wychowania. Jednocześnie osoby autystyczne często są bardzo wrażliwe i inteligentne, choć mogą nie umieć tego uzewnętrznić. Zdają sobie także sprawę ze swojej inności.

W Polsce autyzm wykrywany jest u jednego dziecka na 300; w Wielkiej Brytanii i USA u jednego na 100. ONZ uznał autyzm za jeden z najpoważniejszych problemów zdrowotnych świata - obok nowotworów, cukrzycy i AIDS. Według danych Systemu Informacji Oświatowej, w polskich przedszkolach i szkołach uczy się 7815 dzieci i młodzieży z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera. 88 proc. z nich uczęszcza do szkół ogólnodostępnych, a 12 proc. do specjalnych. (PAP)

dsr/ hes/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)