Ponad 1,2 mld szklanek mleka wypiły już dzieci w ramach unijnego programu "szklanka mleka". Program cieszy się w Polsce dużą popularnością, korzysta w niego już 2,4 mln dzieci z 14,5 tys. placówek oświatowych.
Podobna liczba dzieci piła mleko w ubiegłym roku szkolnym 2010/2011. Uczniowie najchętniej wypijają mleko białe (ok. 82 proc. ogółu mleka i przetworów mlecznych spożywanych w placówkach oświatowych), następnie mleko smakowe (ok. 16 proc.) oraz jogurty i sery (ok. 2 proc.) - poinformowała rzeczniczka Agencji Rynku Rolnego Iwona Ciechan.
Celem unijnego programu jest kształtowanie wśród dzieci i młodzieży dobrych nawyków żywieniowych poprzez promowanie spożycia mleka i przetworów mlecznych. W Polsce konsumpcja mleka i jego przetworów jest niższa od średniej UE.
Akcja "szklanka mleka" prowadzona jest w naszym kraju od 8 lat. Program nabrał tempa w roku szkolnym 2007/2008, po wprowadzeniu dopłaty krajowej, dzięki której dzieci w podstawówkach dostają mleko bezpłatnie. Od tamtego czasu Polska stała się liderem wśród krajów UE i wyprzedza kraje "starej" Unii, np. Niemcy, Wielką Brytanię, Francję, w których akcja trwa od ponad 20 lat.
Dziecko w ramach akcji może dostać jednorazowo 0,25 litra np. mleka lub jogurtu, przez trzy dni w tygodniu.
ARR ma na realizację programu "szklanka mleka" w roku szkolnym 2011/2012 ok. 163 mln zł. (PAP)
awy/ pad/ jbr/