Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

BCT w Gdyni przewiduje 30-proc. wzrost przeładunków kontenerów w br.

0
Podziel się:

Bałtycki Terminal Kontenerowy (BCT) w Gdyni przewiduje w 2011r. ok. 30-proc.
wzrost przeładunków kontenerów w porównaniu z rokiem poprzednim. Planuje się przeładować 375 tys.
TEU. Pod względem przeładunków terminal jest na drugim miejscu w kraju.

Bałtycki Terminal Kontenerowy (BCT) w Gdyni przewiduje w 2011r. ok. 30-proc. wzrost przeładunków kontenerów w porównaniu z rokiem poprzednim. Planuje się przeładować 375 tys. TEU. Pod względem przeładunków terminal jest na drugim miejscu w kraju.

W ub. r. w terminalu przeładowano ponad 281 tys. TEU (TEU to pojemność standardowego kontenera).

Prezes Zarządu BCT w Gdyni, Krzysztof Szymborski poinformował w czwartek podczas konferencji prasowej, że prognozowany wzrost przeładunków kontenerów oszacowano na podstawie planowanego wzrostu przewozów armatorów korzystających w terminala (m.in. MSC, OOCL i APL) oraz nowych kontraktów podpisanych z armatorami i spedytorami.

"Wzrost przeładunków kontenerów jest bardzo dobrym wskaźnikiem, który świadczy o wzroście gospodarczym; w gospodarce morskiej sytuacja w przewozach kontenerów zawsze wyprzedza o ok. pół roku sytuacje gospodarczą" - podkreślił.

Do 2015r. BCT przygotowuje program inwestycyjny o wartości 50 mln dolarów. Szymborski poinformował, że planuje się m.in. wymianę suwnic kolejowych, placowych i statkowych, odnowienie parku maszynowego, budowę magazynu drobnicowego z regałami wysokiego składowania, czyli rejestrowanie przyjmowanych i wydawanych towarów na podstawie kodów paskowych oraz przebudowę ramp pod załadunek i rozładunek.

Poinformowano, że wśród terminali w Polsce, BCT w Gdyni jest na drugim miejscu, po DCT w Gdańsku. W 2010r. jego udział w polskim rynku przeładunków wyniósł 27 proc.; DCT ma 43 proc. udział. Prezes przyznał, że jeszcze 3 lata temu BCT był największym terminalem kontenerowym w Polsce.

W ub. roku w portowych terminalach kontenerowych w Polsce przeładowano ponad milion TEU.

Szymborski podkreślił, że "BCT jest największym polskim terminalem obsługującym krajowy eksport i import". W terminalu praktycznie nie są obsługiwane kontenery tranzytowe.

W ub. roku obroty terminala wyniosły ponad 25 mln dolarów. Właściciel terminala nie ujawnia wysokości zysku. Prezes zapewnił, że "zysk był i w minionych 2-3 latach marża zysku poprawiała się".

W 2010r. terminal zainstalował specjalistyczny żuraw przeładunkowy o udźwigu 100 ton. Został pogłębiony kanał portowy do 13,5 m, co pozwala na zawijanie dużych jednostek. Po 2015r. planowane jest pogłębienie kanału do 15-15,5 metra.

Prezes zapewnił, że do końca roku skróci się także czas rozładunku statków poprzez zwiększenie ilości ruchów wykonywanych przez suwnice z obecnych 29 do 35 na godzinę.

W ub. tygodniu zainaugurowane zostało bezpośrednie połączenie (drugie w kraju) z terminala do portów w Wielkiej Brytanii.

Prezes poinformował, że coraz więcej kontenerów transportowanych jest do i z portu drogą kolejową. W tym roku już średnio co trzeci kontener jest przewożony koleją. Koszty tego transportu, w porównaniu z transportem drogowym, są niższe. Z tego względu powstaje projekt rozbudowy infrastruktury kolejowej na terenie portu w Gdyni.

BCT czyli Bałtycki Terminal Kontenerowy sp. z o.o. zarządzany jest przez międzynarodową korporację ICTSI (International Container Terminal Services, Inc z siedzibą na Filipinach); BCT jest jednym z sześciu największych terminali spośród 22 należących do tej grupy na całym świecie. Globalne obroty grupy ICTSI w 2010r. wyniosły 4,2 mln TEU. Korporacja działa w 13 krajach na 5 kontynentach.

W porcie w Gdyni jest też Gdynia Container Terminal S.A. (GCT), należy do grupy Hutchison Port Holdings, będącej wiodącym na świecie operatorem portowym. (PAP)

bls/ mki/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)