Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Bytom: Odbudowa odcinka linii tramwajowej nr 7 - do połowy 2014 r.

0
Podziel się:

Najpóźniej do połowy 2014 r. ma być odbudowany 2,5-kilometrowy odcinek
torów tramwajowych linii nr 7 z bytomskiej dzielnicy Łagiewniki do centrum tego miasta. Tramwaje
Śląskie właśnie wybrały najkorzystniejszą ofertę w przetargu obejmującym m.in. jego odbudowę.

Najpóźniej do połowy 2014 r. ma być odbudowany 2,5-kilometrowy odcinek torów tramwajowych linii nr 7 z bytomskiej dzielnicy Łagiewniki do centrum tego miasta. Tramwaje Śląskie właśnie wybrały najkorzystniejszą ofertę w przetargu obejmującym m.in. jego odbudowę.

To jedno z ważnych, historycznych połączeń tramwajowych w regionie działało - jako wąskotorowe - od 1901 r. W 1931 r. szyny przekuto na używany współcześnie rozstaw 1435 mm i dobudowano drugi tor. W 1949 r. linia nr 7 kursowała na trasie Bytom - Świętochłowice - Katowice - Mysłowice.

1 sierpnia 2008 r. kursowanie linii nr 7 (wówczas z Bytomia do Katowic) wstrzymano na odcinku Bytom Zamłynie - Łagiewniki Targowisko ze względu na zły stan techniczny. Rok później, podczas remontu bytomskiej ul. Łagiewnickiej, tory zdemontowano nie odbudowując ich ze względu na brak środków.

Odbudowa nieczynnego odcinka okazała się możliwa dzięki wartemu 800 mln zł unijnemu projektowi modernizacji infrastruktury tramwajowej w sześciu miastach regionu. Do końca 2014 r. w aglomeracji wykonane mają zostać remonty w sumie ok. 46 km torów. Projekt koordynuje spółka Tramwaje Śląskie.

W Bytomiu od marca trwają już prace przy modernizacji torowisk na ul. Powstańców Warszawskich i Moniuszki, przy części ul. Katowickiej, przejazdu przez ul. Zabrzańską w Bobrku oraz modernizacji części ul. Bytomskiej w zabrzańskiej dzielnicy Biskupice (kontrakt za blisko 6 mln zł wykonuje Skanska).

Od początku stycznia trwał natomiast przetarg na drugą część prac w Bytomiu. Obejmą one odbudowę dwutorowej trasy wzdłuż ul. Łagiewnickiej i Świętochłowickiej - od skrzyżowania z ul. Zabrzańską nieopodal centrum miasta do skrzyżowania z ul. Apteczną w Łagiewnikach, a także przebudowę torów na ul. Jagiellońskiej i Miarki w śródmieściu Bytomia.

Termin wykonania zamówienia ustalono na 15 miesięcy od podpisania umowy. Zamówienie zakłada, że prace przy ul. Jagiellońskiej i Miarki wykonawca powinien rozpocząć po zakończeniu robót przy ul. Łagiewnickiej, Świętochłowickiej i Zabrzańskiej. Chodzi o maksymalne zachowanie ruchu tramwajowego.

Najniższą spośród pięciu oferentów cenę 28,4 mln zł brutto i 10-letnią gwarancję zaoferowała firma Skanska, która zamierza wykonać kontrakt w ramach współpracy między jednostkami koncernu: polską i czeską. W podobnej formule prowadzi już prace w Bytomiu, a także remonty torowisk od Ronda do Pętli Słonecznej i wzdłuż Parku Śląskiego w Katowicach oraz wzdłuż ul. Katowickiej w Chorzowie (kontrakt za 21,2 mln zł brutto).

Kilka przetargów na prace w ramach unijnego projektu wygrało też polsko-hiszpańskie konsorcjum NDI-Balzola. Chodzi o torowiska na ul. 3 Maja w centrum Katowic (blisko 11 mln zł), na ul. Armii Krajowej w Chorzowie (prawie 29 mln zł), prace oraz wzdłuż ul. Zabrzańskiej w Rudzie Śląskiej i kilku przejazdów w innych częściach tego miasta (prawie 20 mln zł brutto).

Krakowska firma ZUE SA została wykonawcą remontów sosnowieckich torowisk od ulicy 3 Maja do Pętli Zagórze i niektórych przejazdów przez tory tramwajowe (za 32,3 mln zł), a także w Zabrzu, gdzie wyremontuje całe torowisko w ul. 3 Maja i krótki odcinek przy ul. Wolności (za 20,5 mln zł).

Od 21 lutego Tramwaje Śląskie prowadzą przetarg na modernizację torowiska w ul. Obrońców Westerplatte w katowickiej dzielnicy Szopienice.

Planowane jeszcze przetargi unijnego projektu mają dotyczyć ulic Gliwickiej i Kościuszki w Katowicach. W Sosnowcu nieogłoszone dotąd postępowania obejmą ul. Małachowskiego i Piłsudskiego oraz zadania związane z rozbudową do dwóch torów jednotorowego połączenia Sosnowiec-Katowice. W Chorzowie nie rozpoczął się jeszcze przetarg na fragment ul. Wolności.

Planowana wartość całego unijnego projektu (modernizacja infrastruktury oraz remont i zakup nowych tramwajów, a w Tychach trolejbusów) to niespełna 652 mln zł netto (801 mln zł brutto). Dofinansowanie z unijnego programu Infrastruktura i Środowisko wyniesie ok. 385 mln zł (59 proc. kosztów).(PAP)

mtb/ mab/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)