Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na

Demokracja w szkole - tematem Letniej Akademii dla edukatorów

0
Podziel się:

Demokracja w szkole, edukacja obywatelska oraz edukacja o prawach człowieka
są tematami Letniej Akademii dla edukatorów z państw objętych programem Partnerstwo Wschodnie.
Akademię uroczyście zainaugurowano w poniedziałek w MEN w Warszawie.

Demokracja w szkole, edukacja obywatelska oraz edukacja o prawach człowieka są tematami Letniej Akademii dla edukatorów z państw objętych programem Partnerstwo Wschodnie. Akademię uroczyście zainaugurowano w poniedziałek w MEN w Warszawie.

Tegoroczna, druga edycja Letniej Akademii wpisana została do kalendarza polskiego przewodnictwa w Radzie Unii Europejskiej, jako wydarzenie towarzyszące. Jest wspólnym projektem Ministerstwa Edukacji Narodowej, Ośrodka Rozwoju Edukacji, Rady Europy i Europejskiego Centrum Wergelanda (działającego w Oslo centrum pomagającego nauczycielom w edukacji obywatelskiej i w nauczaniu o prawach człowieka).

Zwracając się do uczestników Akademii wiceminister edukacji Mirosław Sielatycki przypomniał wypowiedź byłego przewodniczącego Komisji Europejskiej Jacquesa Delorsa: "Wybierając określony model edukacji decydujemy o wyborze określonego modelu społeczeństwa". "Podczas Akademii będziemy rozmawiać właśnie o tym, jak oddolnie budować model edukacji opartej na idei demokracji" - zaznaczył Sielatycki.

Przypomniał, że nauka demokracji nie jest rzeczą prostą, że nie jest to przedmiot szkolny, którego uczy się od 12.00 do 14.00. "Wartości demokratyczne przekazuje się uczniom na wszystkich przedmiotach, na wszystkich lekcjach, uczy się też postawą (...) Szkoła, która uczy demokracji i postaw obywatelskich to szkoła, która jest otwarta, która jest zarządzana demokratycznie" - powiedział wiceminister.

"Bardzo się cieszę, że organizatorami Akademii są Polska i Norwegia, które są bardzo zaangażowane w nauczanie o demokracji w szkołach i mają duże doświadczenie w tej kwestii" - oceniła Yulia Pererva z Dyrektoriatu do spraw Edukacji Rady Europy.

Zajęcia podczas Letniej Akademii mają na celu przygotowania edukatorów do praktycznego realizowania i wdrażania w szkołach "dobrych praktyk" wypracowanych przez Radę Europy. Letnia Akademia ma też inicjować i rozszerzać współpracę pomiędzy uczestniczącymi krajami.

"Uważam, że polskie doświadczenia w zakresie rozwoju demokracji są bardzo ważne dla naszego kraju. Ta letnia akademia daje nam realną i praktyczną szansę zdobyć wiedzę i doświadczenie, które potem będziemy przekazywać uczniom w naszej szkole" - powiedziała dziennikarzom uczestniczka Akademii Iveta Rodonaia z Gruzji.

W Letniej Akademii uczestniczy 30 edukatorów (trzyosobowe delegacje w składzie: dyrektor i nauczyciel z tej samej szkoły oraz przedstawiciel organizacji pozarządowej lub stowarzyszenia rodziców) z krajów objętych programem Partnerstwo Wschodnie (Armenii, Azerbejdżanu, Gruzji, Mołdawii i Ukrainy)
oraz z Rosji, Finlandii i Polski.

"Rozmawiając z nimi, pracując przypominamy sobie nasz entuzjazm sprzed dwudziestu lat. Dla młodych ludzi w Polsce, dla polskich uczniów demokracja jest czymś oczywistym, a tak przecież nie zawsze było. Warto przyjrzeć się nam samym oczami naszych gości ze Wschodu by docenić ile już osiągnęliśmy naszą pracą i jak jest to ważne" - powiedziała dziennikarzom Stefania Wilkiel z Departamentu Współpracy Międzynarodowej MEN.

Zajęcia Letniej Akademii rozpoczęły się w sobotę, potrwają tydzień. Prowadzone są w centrum szkoleniowym Ośrodka Rozwoju Edukacji w podwarszawskim Sulejówku.

Partnerstwo Wschodnie to zgłoszona przez Polskę i Szwecję inicjatywa zbliżania do Unii Europejskiej jej sześciu wschodnich sąsiadów: Ukrainy, Gruzji, Mołdawii, Armenii, Azerbejdżanu i Białorusi. Partnerstwo Wschodnie nie zakłada członkostwa sześciu poradzieckich krajów w UE. Przewiduje jednak ich stopniową i daleko idącą integrację z unijnymi politykami, gospodarką i prawem.(PAP)

dsr/ abe/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)