Jeszcze przez miesiąc można składać oferty w wartym ok. 130 mln zł przetargu na dostawę, wdrożenie i utrzymanie systemu Śląskiej Karty Usług Publicznych. To najbardziej złożony system tzw. elektronicznej karty miejskiej w Polsce - uczestniczy w nim m.in. 21 samorządów.
Jak poinformował PAP we wtorek prezes koordynującego prace nad Kartą Komunikacyjnego Związku Komunalnego GOP (KZK GOP) Roman Urbańczyk, to główny przetarg w ramach całego przedsięwzięcia - obejmuje m.in. stworzenie i wdrożenie bazy komputerowej oraz oprzyrządowania we wszystkich pojazdach i w instytucjach miejskich i okołomiejskich.
Prócz popularnego już w wielu polskich miastach (np. Warszawie) systemu opłat za korzystanie z transportu zbiorowego metodą zbliżeniową, śląska Karta - mogąca działać na zasadzie bezstykowej i stykowej - umożliwi przechowywanie m.in. podpisu elektronicznego użytkownika, pozwalając np. na załatwianie spraw urzędowych w trybie on-line.
Inne funkcje Karty związane będą m.in. z obsługą miejsc parkingowych, dostępem do usług publicznych - kulturalnych, rekreacyjnych i sportowych czy płatnością za usługi gminne. Częścią projektu będzie portal klienta udostępniający usługi publiczne, a także umożliwiający np. obsługę rachunku bankowego przyporządkowanego Karcie czy doładowanie Karty przez internet.
Jedną z oczekiwanych w regionie funkcji Karty ma być objęcie całej aglomeracji katowickiej wspólnym biletem komunikacji tramwajowej, autobusowej i kolejowej. Do tej pory uniemożliwiała to skala komplikacji obliczeń przy podziale wpływów z takiego biletu między KZK GOP, który organizuje komunikację tramwajową i autobusową, a Przewozami Regionalnymi.
Ogłoszony w połowie listopada przetarg obejmuje m.in. utworzenie dwóch centrów przetwarzania danych (podstawowego i zapasowego), stworzenie portalu klienta, wyposażenie sieci akceptacji Karty w infrastrukturę sprzętową i oprogramowanie, wyposażenie samorządów w urządzenia umożliwiające zapis i odczyt z karty certyfikatu podpisu elektronicznego, stworzenie sieci doładowań Karty, wydanie i obsługę poprzez uprawnioną instytucję 700 tys. kart oraz prowadzenie rozliczeń.
Infrastruktura systemu - prócz centrów przetwarzania danych - obejmie m.in. 109 automatów doładowujących karty, 6032 moduły do pobierania opłat, ładowania kart, identyfikacji użytkownika i obsługi podpisu elektronicznego, 223 automaty parkingowe, 320 urządzeń do kontroli wykupionych kartą uprawnień i ponad 7,7 tys. innych urządzeń. Powstanie też co najmniej 40 punktów obsługi klientów, zajmujących się wydawaniem i obsługą kart.
Zgodnie z zapisami przetargu, cały system powinien zostać wdrożony w ciągu 21 miesięcy od podpisania umowy - nie później niż do końca lipca 2013 r. Potem zwycięzca przetargu będzie go obsługiwał jeszcze przez ponad 5 lat.
Umowę o realizacji projektu Śląskiej Karty Usług Publicznych zawarły w październiku ub. roku samorządy Katowic, Bytomia, Będzina, Chorzowa, Czeladzi, Dąbrowy Górniczej, Gliwic, Imielina, Jaworzna, Knurowa, Mysłowic, Piekar Śląskich, Pyskowic, Radzionkowa, Rudy Śląskiej, Siemianowic Śląskich, Sosnowca, Świętochłowic, Tychów, Wojkowic i Zabrza.
Zgodnie z listą projektów Programu Rozwoju Subregionu Centralnego, będącego częścią Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego, projekt Karty jest warty 112,6 mln zł netto, z czego środki unijne pokryją prawie 78,5 mln zł. Całkowita wartość wdrożenia projektu sięgnie ok. 130 mln zł brutto. Logiem systemu będzie symbol ptaka w barwach woj. śląskiego - żółtej i niebieskiej.
Urbańczyk poinformował we wtorek, że przyszłoroczny budżet KZK GOP - ok. 510 mln zł - będzie wyższy od tegorocznego o ok. 5 proc. "Ten wzrost będzie bardzo mocno związany z wprowadzeniem Śląskiej Karty Usług Publicznych. () Otrzymamy co prawda z urzędu marszałkowskiego prawie 80 mln zł, ale kolejne 30 mln zł musimy dołożyć ze swoich" - zaznaczył, wskazując, że w 2011 r. projekt pochłonie kilkanaście milionów złotych. (PAP)
mtb/ je/