W grudniu rozpocznie się budowa nowego kolejowego mostu granicznego na Nysie Łużyckiej. Nowa przeprawa pozwoli na kursowanie pociągów z prędkością ok. 120 km/h. Budowa ma się zakończyć w sierpniu 2015 r., a jej koszt to ok. 24 mln zł.
Nowy most powstanie pomiędzy miejscowościami Bielawa Dolna w powiecie zgorzeleckim i Horka w Saksonii, w ciągu europejskiego kolejowego korytarza transportowego E30, łączącego Drezno, Wrocław, Katowice, Kraków i Kijów.
"Efektem będzie większa przepustowość i sprawność linii. Inwestycja poprawi także atrakcyjność transportu kolejowego na linii łączącej Ukrainę, Polskę i Niemcy" - powiedział podczas czwartkowej konferencji prasowej dyrektor projektu z ramienia PKP PLK Tadeusz Sobotnik.
Inwestycja zakłada rozbiórkę starego, ponad stuletniego mostu i budowę nowej pięcioprzęsłowej przeprawy przystosowanej do ruchu dwutorowego. Zmodernizowana zostanie także sieć teletechniczna oraz urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Równocześnie z budową mostu strona niemiecka będzie modernizowała odcinek Horka - granica państwa.
PKP PLK uzyskały już pozwolenie na budowę mostu, gotowy jest również projekt budowlany, a prace mają się rozpocząć w grudniu 2013 r. "Ich rozpoczęcie jest uzależnione od zakończenia toczących się obecnie procedur administracyjnych po stronie niemieckiej. Chcielibyśmy bowiem, aby budowa mostu toczyła się równoległe do modernizacji linii kolejowej z Horki do granicy" - dodał Sobotnik.
Projekt zakłada, że po nowym moście pociągi będą mogły jeździć z prędkością do 120 km/h. Obecnie jest to zaledwie 50 km/h. Wartość inwestycji to ok. 24 mln zł i w 70 proc. jest ona dofinansowana z funduszy unijnych.(PAP)
mic/ je/