Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Eksperci: "Bilboardy nie zniknęły, więc kampania będzie taka jak zwykle"

0
Podziel się:

Wystudiowana poza, oficjalny półuśmieszek, policzki rumiane jak jabłuszko, żadnych zmarszczek, w koszuli z krawatem lub z odpiętym górnym guzikiem - kto to? Polityk na billboardzie. Eksperci przewidują, że billboardy i w tej kampanii będą do siebie podobne.

Eksperci: "Bilboardy nie zniknęły, więc kampania będzie taka jak zwykle"
(Radomil/CC/Wikipedia)

Wystudiowana poza, oficjalny półuśmieszek, policzki _ rumiane jak jabłuszko _, żadnych zmarszczek, w koszuli z krawatem lub z odpiętym górnym guzikiem - kto to? Polityk na billboardzie. Eksperci przewidują, że billboardy i w tej kampanii będą do siebie podobne.

Zbliża się kampania wyborcza, więc niebawem na polskich ulicach pojawi się więcej polityków spoglądających na nas z billboardów. Niestety - jak przewidują eksperci, - większość będzie zbyt _ wypozowana _ i sztywna, bo polscy politycy dopiero uczą się marketingu politycznego.

_ - Billboardy w Polsce są zwykle wypozowane, takie niedzisiejsze. Rzekłabym, troszkę przypominają zdjęcia z wczesnego istnienia okresu aparatów fotograficznych, gdzie każdy tak długo pozował aż rzeczywiście nic naturalnego tam nie zostało _ - uważa ekspertka ds. wizerunku i retoryki, kierownik Pracowni Perswazji Politycznej Wydziału Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego dr Ewa Pietrzyk-Zieniewicz. Jej zdaniem, to efekt _ braku pomysłów _, ale też tego, że polska demokracja jest młoda i dopiero _ rozwijamy skrzydła _ jeśli chodzi o marketing polityczny.

Według niej miny polskich polityków na billboardach są zwykle _ oficjalnie uśmiechnięte _, a sami działacze _ wypozowani _. _ Czyli twarze na billboardach jak cenne rzeźby - nie mówią niczego. Na dobrą sprawę, to one pewnie służą temu, by zapamiętać ukochaną twarz premiera, prezesa, lidera _ - żartuje ekspertka.

Jak opisuje, w _ billboardową pozę _ wpisany jest często specyficzny _ półuśmieszek _, który nie może być zbyt szeroki, ale mina nie powinna także wyglądać srogo. _ - My mamy wrażenie półuśmieszku, bo kazali się politykowi uśmiechnąć, a na treningi przecież nie chodził _ - śmieje się dr Pietrzyk-Zieniewicz.

Bo - jak mówi - _ do elektoratu to się trzeba uśmiechać _. _ Chyba że się chce raczej mieć pozę zamyślenia, to jeszcze najlepiej się podeprzeć ręką, no i mamy już charyzmatycznego wodza dusz, który w tej powadze może wymyśla już wielkie koncepcje narodowe _ - dodaje.

Według ekspertki, na polskich billboardach widoczne są też niekiedy _ przerysowania makijażowe _. _ - To, co jest piękne i właściwie u aktorki, prezenterki telewizyjnej, nie bardzo pasuje do pań polityczek. Podobnie u panów, oni niekiedy mają i kolorków za dużo, takie różowe oblicze jak jabłuszko. Nie jestem pewna, czy to jest najwłaściwsze na kampanię _ - tłumaczyła.

Także według eksperta marketingu politycznego Eryka Mistewicza, największym problemem jest panujące wśród polityków przekonanie, że należy postawić na dobry makijaż i korektę fotografii. _ A dobry plakat wyborczy to przecież ten, który zapamiętamy, z pomysłem _ - zaznaczył.

Według niego, sposób prezentacji polityków na billboardach w nadchodzącej kampanii będzie podobny, niezależnie od partii. _ W podobnie nienaturalny sposób kandydaci będą prezentowani, podobnie silnie będą używane programy korekcyjne, w taki sposób, że ci kandydaci mogą być wręcz nierozpoznawalni w swoich miastach _ - przewiduje Mistewicz. Jak wylicza, politycy na billboardach będą wyżsi, piękniejsi, bardziej uśmiechnięci, o bardziej intensywnie niebieskich oczach, albo o głębokich brązowych oczach.

Eksperci zwracają też uwagę na nadmiar retuszu na billboardach. _ - Ludzie przecież i tak wiedzą, że politycy też mają bruzdy, że mają często wory pod oczami _ - zaznacza dr Bohdan Dzieciuchowicz, specjalista kreowania wizerunku i marketingu politycznego.

Podobnego zdania jest Mistewicz, według którego programy korygujące w poprzednich kampaniach wyborczych były używane _ w stopniu niesamowitym, dlatego że jesteśmy wciąż w latach 80. kampanii europejskich _. Według niego, polscy politycy są bowiem przekonani _ że musi być ich dużo _ i muszą być fascynujący. _ - A to nie wygląd decyduje o tym, czy ostatecznie chcemy na kogoś oddać swój głos czy nie _ - zaznaczył.

Mistewicz zwrócił uwagę, że według badań przeciętny Europejczyk w ciągu dnia odbiera 3000 przekazów reklamowych, co powoduje często ich _ zlewanie się _. _ - Dlatego billboard musi nieść swoistą opowieść, dostosowaną do prezentowanej osoby, a nie skupiać się jedynie na haśle, z użyciem technik korekcyjnych _ - zaznaczył.

Według ekspertów, billboardy powinny się różnić od siebie nie tylko po to, by były zauważane i zapamiętywane, ale także dlatego, że konieczna jest ich _ indywidualizacja _. Chodzi o dostosowanie sposobu prezentacji polityka od tego, kim jest, kim chce być i jak zamierza kreować swój wizerunek. _ Jak u przedwojennego krawca - szyjemy na miarę. - U nas tej miary nie ma i to jest konfekcja z bardzo złego domu towarowego _ - uważa Pietrzyk-Zieniewicz.

_ - Inaczej na billboardzie ma wyglądać socjalista, taki wódz ludu, inaczej liberał, obywatel Europy, a jeszcze inaczej prawicowiec, który zbiera elektorat razem z o. Rydzykiem _ - tłumaczy.

Także Dzieciuchowicz zwraca uwagę, że _ wygląd polityka, to w jaki sposób on jest ubrany, jak się uśmiecha czy się uśmiecha w ogóle, jego mina, sylwetka powinna być dostosowane do roli, jaką zamierza pełnić _.

_ - Na przykład na plakatach w czasie kampanii wyborczej Leszka Balcerowicza, którą miałem okazję współtworzyć w 1997 roku na Śląsku, profesor był znany, ale wiadomo było z badań, że jest w ocenie ludzi za bardzo +profesorski+. Trzeba było ocieplić wizerunek i profesor nie był na nim w garniturze i pod krawatem, tylko był w wiatrówce i w koszuli sportowej, w której był odpięty jeden górny guzik _ - powiedział.

Według niego, inaczej było z kolei, gdy prowadził kampanię Andrzeja Olechowskiego w 2000 roku. Wówczas odmienne było _ zadanie _ billboardu. _ Olechowski był tam pod krawatem, bo celem było przypomnienie, kto to jest. Ludzie wiedzieli - +Olechowski, coś mi się kojarzy, ale nie bardzo wiem czym on się zajmował+. Trzeba było skojarzyć wygląd z nazwiskiem _ - powiedział Dzieciuchowicz.

Pytany, czy nie ma wrażenia, iż nie wszyscy politycy o tym wiedzą oraz że billboardy w Polsce z reguły wyglądają podobnie, odpowiedział, że _ na tym właśnie polega problem _. _ W kampanii tych billboardów jest dużo i jeśli one nie mają czegoś, co by zwracało uwagę, to tworzą jakby jedną wielką plamę _ - stwierdził.

Jak tłumaczył, jeśli na przykład polityk chce ocieplić swój wizerunek, to trudno o pokazanie pewnego _ luzu _, jeśli będzie w garniturze z krawatem, bo _ krawat usztywnia człowieka _. Jednocześnie zaznaczył, że wszystko zależy od roli, jaką chce pełnić, a nawet zawodu. _ W przypadku kogoś, kto aspiruje do roli senatora lub posła, jest mało znany, i jest powiedzmy lekarzem, to jednak on powinien być zdecydowanie pod krawatem. Ale jeśli to jest np. artysta, to już niekoniecznie musi być pod krawatem _ - powiedział. W jego opinii, nie ma jednej recepty.

Jeśli chodzi o kolory - mówił Dzieciuchowicz - politycy raczej powinni unikać jaskrawych, bo _ są niedopuszczalne, mało eleganckie i nie przystoją politykowi _. Jego zdaniem, kolory na billboardzie nie powinny też być zbyt kontrastowe, bo daje to wrażenie _ przaśności _. _ Kontrastowe kolory - jaskrawe czerwienie, szafiry, żółcie, zielenie, to są kolory, których nie powinno się używać w kampaniach _ - podkreślił ekspert.

Czytaj w Money.pl
[ ( http://static1.money.pl/i/h/149/t131221.jpg ) ] (http://prawo.money.pl/aktualnosci/wiadomosci/artykul/po;zastanawia;sie;nad;spotami;i;bilboardami,233,0,877545.html) Spoty a la Kurski? Zastanawiają się Decyzja Trybunału Konstytucyjnego, że wprowadzenie jednomandatowych okręgów w wyborach do Senatu jest zgodne z konstytucją to wielki sukces - uważa szef zespołu szybkiego reagowania PO Paweł Olszewski. To kluczowa zmiana z punktu widzenia PO - zaznaczył.
[ ( http://static1.money.pl/i/h/1/t124417.jpg ) ] (http://www.money.pl/archiwum/mikrofon/artykul/niesiolowski;sieja;groze;nienawisc;zamulaja;wyzwali;polakow,94,0,876894.html) Niesiołowski: Sieją grozę, nienawiść, zamulają. Wyzwali Polaków Za billboardy i emisje spotów powinny posypać się kary.
[ ( http://static1.money.pl/i/h/10/t116490.jpg ) ] (http://prawo.money.pl/aktualnosci/wiadomosci/artykul/pkw;partie;nie;powinny;prowadzic;kampanii;z;elementami;agitacji,49,0,876593.html) PiS i SLD działają nielegalnie? Nie przerwą kampanii Państwowa Komisja Wyborcza ma zastrzeżenia, do niektórych posunięć partii. To nas nie dotyczy - twierdzą politycy.
wybory
wiadomości
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)