Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na

Finał konkursu na komiks o Powstaniu Warszawskim

0
Podziel się:

Maria Rostocka otrzymała pierwszą nagrodę za komiks "Co jest czarne, co
białe, a co jest bez sensu" w piątej edycji konkursu "Powstanie '44 w komiksie", którego wyniki
zostały ogłoszone w piątek w Muzeum Powstania Warszawskiego.

Maria Rostocka otrzymała pierwszą nagrodę za komiks "Co jest czarne, co białe, a co jest bez sensu" w piątej edycji konkursu "Powstanie '44 w komiksie", którego wyniki zostały ogłoszone w piątek w Muzeum Powstania Warszawskiego.

Tematem przewodnim tegorocznej edycji była powstańcza rzeczywistość zapisana we wspomnieniach uczestników i świadków Powstania Warszawskiego. Blisko 3 tys. relacji wizualno-dźwiękowych dostępnych w Archiwum Historii Mówionej, które prowadzi Muzeum Powstania Warszawskiego, stało się inspiracją dla scenarzystów i rysowników do stworzenia komiksów opartych na prawdziwych wydarzeniach związanych ze zrywem.

"Do konkursu zakwalifikowano blisko 60 prac, a 13 z nich powstało w zespołach scenarzysta-rysownik. W konkursie wzięło udział ponad 70 osób. Potwierdziła się też aktualna tendencja w świecie komiksu - coraz więcej bardzo dobrych prac jest autorstwa kobiet. Do konkursu przystąpili zarówno artyści dojrzali i uznani, jak i początkujący. Najstarszy miał 49, a najmłodszy 14 lat" - mówił podczas uroczystości wręczenia nagród wicedyrektor Muzeum Powstania Warszawskiego, Dariusz Gawin.

Maria Rostocka za scenariusz i rysunki do zwycięskiego konkursu otrzymała nagrodę w wysokości 1,5 tys. euro. "Ten komiks zainspirowała opowieść pani Janiny Rożeckiej z Archiwum Historii Mówionej Muzeum Powstania Warszawskiego. To historia szpitala na Żoliborzu, gdzie leczony jest niemiecki żołnierz postrzelony i przywieziony do placówki przez powstańców. Sytuacja jest dwuznaczna, ponieważ najpierw +zmarnowano+ na niego naboje, a potem +marnowane+ są cenne leki, sprzęt i czas lekarzy. Więc jest to głównie historia tego dylematu i odczuć bohaterów. To pierwsza edycja, w której startowałam, ponieważ bardzo mi się spodobał ten temat i uważam, że ilustrowanie opowieści z Archiwum Historii Mówionej to naprawdę świetna inicjatywa" - podkreśliła Rostocka.

II nagrodę wynoszącą 1 tys. euro przyznano Karolinie Walczak za scenariusz i rysunki do "Piwnicobajdurzenia". Nagrodę III w kwocie 500 euro zdobyli Mateusz Wiśniewski (scenariusz) i Krystian Garstkowiak (rysunki) do komiksu "Memento Mori".

Wyróżnienia otrzymali Alesia Zawodzińska za scenariusz i rysunki do komiksu "Włosy", Berenika Kołomycka za scenariusz i rysunki do komiksu "Krystyna Krahelska, Warszawska syrenka" oraz Marcin Opiłowski za scenariusz i rysunki do "Łez".

"W poprzednich edycjach konkursu nagrody zdobywały komiksy bardzo efektowne, a chwilami nawet wręcz efekciarskie. W tym roku jest inaczej: zwyciężyły prace subtelne, wyciszone i kameralne, w ich kadrach prawie nie ma wystrzałów i eksplozji. Nagrodziliśmy komiksy wymagające skupienia i skłaniające do powtórnej lektury" - zaznaczył członek jury, zwycięzca poprzedniej edycji konkursu Grzegorz Janusz.

Prace oceniało jury w składzie: Przemek "Trust" Truściński, Karolina Korwin-Piotrowska, przedstawiciel partnera konkursu Wydawnictwa Egmont Polska Tomasz Kołodziejczak, Krzysztof Gawronkiewicz, Szymon Holcman, Rafał Skarżycki, przedstawicielka Muzeum Katarzyna Utracka oraz zwycięscy poprzedniej edycji konkursu Ernesto Gonzales i Grzegorz Janusz. (PAP)

akn/ ls/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)