Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na

Fundacja Batorego: TVP najbardziej krytyczna wobec Komorowskiego

0
Podziel się:

Grzegorz Napieralski najczęściej jest prezentowany pozytywnie (55 proc.),
Jarosław Kaczyński w sposób neutralny (56 proc.), a Bronisław Komorowski negatywnie (66 proc.) -
wynika z monitoringu kampanii wyborczej w TVP, który prowadzi Fundacja Batorego.

*Grzegorz Napieralski najczęściej jest prezentowany pozytywnie (55 proc.), Jarosław Kaczyński w sposób neutralny (56 proc.), a Bronisław Komorowski negatywnie (66 proc.) - wynika z monitoringu kampanii wyborczej w TVP, który prowadzi Fundacja Batorego. *

Fundacja Batorego przygotowała raport na podstawie analizy czterech serwisów informacyjnych TVP: "Wiadomości", "Panoramy", "Teleexpressu" oraz "Infoserwisu", emitowanych w dniach: 31 maja - 13 czerwca.

Z analizy ilościowej wynika, że w tygodniu od 7 do 13 czerwca najczęściej prezentowanym kandydatem był Bronisław Komorowski - łączny czas jego prezentacji wyniósł 36 minut 44 sekundy. Na drugim miejscu był Jarosław Kaczyński - łącznie 24 min. 6 sek. Na trzecim miejscu znalazł się Grzegorz Napieralski z czasem prezentacji 14 min. 35 sek.

Czasy pozostałych kandydatów, oprócz Waldemara Pawlaka (7 min. 15 sek.), są marginalne. Najmniej czasu antenowego przypadło Kornelowi Morawieckiemu (1 min. i 9 sek.). Łączny czas poświęcony trzem liderom w monitorowanych serwisach TVP stanowił w tym tygodniu 78 proc. całkowitego czasu prezentacji wszystkich dziesięciu kandydatów

Blisko jedna czwarta (9 min.) czasu antenowego Bronisława Komorowskiego w minionym tygodniu to czas, w którym był on prezentowany w kontekście pełnionych przez niego funkcji publicznych.

Analiza jakościowa wykazała, że Bronisław Komorowski był najczęściej krytykowanym kandydatem w monitorowanych serwisach TVP. 63 proc. czasu jego prezentacji miało charakter negatywny, pozytywny - 2 proc. Z kolei częściej niż inni pozytywnie przedstawiani byli w omawianym tygodniu Grzegorz Napieralski (55 proc. czasu) i Jarosław Kaczyński (40 proc.).

W porównaniu z tygodniem 31 maja - 6 czerwca w monitorowanych serwisach wydłużył się czas prezentacji Bronisława Komorowskiego (wzrost o 51 proc.), Jarosława Kaczyńskiego (wzrost o 85 proc.) i Grzegorza Napieralskiego (wzrost o 50 proc.).

Jednocześnie odnotowano zmiany w sposobie prezentacji liderów. O 23 pkt proc. (z 40 proc. do 63 proc.) zwiększył się udział czasu, w którym niekorzystnie przedstawiano Bronisława Komorowskiego w całkowitym czasie prezentacji kandydata. TVP częściej przychylnie prezentowała Grzegorza Napieralskiego (wzrost udziału pozytywnego czasu prezentacji w łącznym czasie prezentacji o 17 pkt proc., z 38 proc. do 55 proc.). Nieznacznie zmienił się natomiast sposób przedstawiania Jarosława Kaczyńskiego. Lider PiS nieznacznie częściej przedstawiany był w sposób neutralny (wzrost o 3 punkty procentowe), natomiast nie zmienił się udział czasu (40 proc.) prezentacji pozytywnej.

Fundacja Batorego analizowała też sposób prezentacji kandydatów w poszczególnych serwisach. "Panorama" TVP2 była - według raportu - w obu badanych tygodniach najbardziej krytyczna wobec Bronisława Komorowskiego - 44 proc. czasu prezentacji kandydata w tym programie miało charakter negatywny. Jednocześnie w porównaniu z poprzednim tygodniem znacząco, bo o 18 pkt proc., zmniejszył się odsetek czasu, w którym marszałka prezentowano w pozytywnym świetle.

W porównaniu z poprzednim tygodniem zmniejszył się w "Panoramie" udział czasu pozytywnego w całkowitym czasie prezentacji Jarosława Kaczyńskiego (spadek o 7 pkt proc.). Niemal cała prezentacja Grzegorza Napieralskiego w tym serwisie była pozytywna (90 proc. całkowitego czasu, w tygodniu poprzednim - 77 proc.).

Zdecydowanie częściej niż przed tygodniem krytyczne są dla Bronisława Komorowskiego "Wiadomości" TVP1 - wynika z raportu. Czas negatywnej prezentacji kandydata zwiększył się tu o 33 pkt proc. (z 39 proc. do 72 proc.). Podobnie jak przed tygodniem, Komorowski jest jedynym z wyborczych liderów przedstawianym w sposób krytyczny.

Kandydatem najczęściej przedstawianym w "Wiadomościach" pozytywnie jest Jarosław Kaczyński (51 proc. całego czasu, wzrost o 14 pkt proc. w stosunku do poprzedniego tygodnia).

Krytyka Komorowskiego nasiliła się również w "Teleexpressie". W porównaniu z okresem 31 maja - 6 czerwca łączny udział czasu niekorzystnego dla kandydata w całkowitym czasie jego prezentacji zwiększył się o 21 pkt proc. (z 53 proc. do 74 proc.). Jednocześnie z 30 proc. do 7 proc. zmniejszył się odsetek ogólnego czasu prezentacji kandydata, w którym przedstawia się go w pozytywnym świetle (spadek o 23 pkt. proc.). Zmniejszył się również odsetek czasu, w którym "Teleexpress" przedstawiał korzystnie pozostałych liderów: Jarosława Kaczyńskiego (spadek o 12 pkt proc.) i Grzegorza Napieralskiego (spadek o 23 pkt proc.). Mimo to lider PiS nadal cieszy się największym udziałem czasu pozytywnego w "Teleexpressie" w łącznym czasie prezentacji (58 proc.).

Fundacja Batorego informuje, że analizowano: łączny czas prezentacji kandydata - wypowiedzi kandydata, wypowiedzi innych osób dotyczące kandydata, obrazy kandydata bez jego głosu - wideo, wypowiedzi i obrazy osób związanych z kandydatem oraz materiały dotyczące kampanii wyborczej danego kandydata; czas wypowiedzi osób związanych z kandydatem; czas wypowiedzi osób powiązanych z kandydatem poprzez afiliację partyjną bądź wsparcie udzielane dla jego kandydatury; sposób przedstawienia kandydata (neutralny, pozytywny bądź negatywny); wydźwięk materiału dziennikarskiego, w którym prezentowany jest kandydat.

Analizę wykonuje zespół sześciorga socjologów (w większości doktorantów z Instytutu Socjologii UW) pod opieką koordynującego projekt dziennikarza Wojciecha Mazowieckiego. Badania, oparte są na metodologii konsultowanej przez prof. Mirosławę Grabowską, a opracowane były na podstawie podręcznika National Democratic Institute.

W trakcie monitoringu prezentowane są krótkie raporty tygodniowe, po zakończeniu wyborów opracowany zostanie raport całościowy. (PAP)

js/ bno/ jra/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)