Notowania

większość
06.10.2010 21:23

Greenaway: w większości jesteśmy wizualnymi analfabetami

Cywilizacja człowieka zbudowana jest wokół tekstu, a co za tym idzie - większość ludzi jest wizualnymi analfabetami - mówił w środę w Gdańsku Peter Greenaway, brytyjski reżyser, scenarzysta i malarz.

Podziel się
Dodaj komentarz

Cywilizacja człowieka zbudowana jest wokół tekstu, a co za tym idzie - większość ludzi jest wizualnymi analfabetami - mówił w środę w Gdańsku Peter Greenaway, brytyjski reżyser, scenarzysta i malarz.

Artysta, który w środę wczesnym przedpołudniem odebrał tytuł doktora honoris causa gdańskiej Akademii Sztuk Pięknych, wieczorem gościł w Gdańskiej Galerii Miejskiej, w której od drugiej połowy września można oglądać zatytułowaną "Potop ilustrowany" wystawę 150 jego rysunków zainspirowanych potopem, który pojawia w niemal wszystkich mitologiach na świecie - poczynając od Australii, a kończąc na Biblii.

Prezentowaną w Gdańsku wystawę swoich rysunków, ilustrującą przebieg potopu i towarzyszącej mu budowy i załadunku arki, artysta nazwał "wystawą sekwencji". "Proszę pamiętać, że wystawę robił reżyser, który jest bardzo świadomy zjawiska sekwencji" - powiedział Greenaway.

"Można mieć sekwencje bez narracji, natomiast nie możemy mieć narracji bez sekwencji, czyli następstwa jednych zdarzeń pod drugich. Kino samo w sobie jest bardzo słabym rodzajem narracji, jeśli stara się ukraść narrację z księgarni, wychodzi na tym bardzo źle. Każdy pieprzony film, jaki państwo widzieli, każdy, jaki ja widziałem, zawsze się rozpoczyna, jakby to był tekst. A ja zaczynam od tego, że wchodzę do studio, widzę cztery litografie, trzy obrazy i zaczynam robić film" - powiedział Greenaway, dodając, że zazwyczaj, gdy stara się o pieniądze na swój film, spotyka się z zarzutem, że w tym, co proponuje, nie ma narracji.

Jak zaznaczył artysta, w większości przypadków odbiorcy kinowi są "wizualnymi analfabetami". "Cytując Umberto Eco, nasza cywilizacja, która ma około ośmiu tysięcy lat, jest oparta na pojęciu budowania tekstu. Prawda jest taka, że rządzą nami mistrzowie tekstu" - powiedział Greenaway.

Artysta dodał, że to właśnie "mistrzowie tekstu" stworzyli wszystkie święte księgi - Biblię, Koran itd., a także wszystkie "dzieła epickie i procedury prawne oraz wszystkie zjawiska literackie". "To wszystko zdaje się prowadzić do stwierdzenia, że to tekst buduje cywilizację" - powiedział Greenaway.

Zdaniem Greenawaya współczesna edukacja skupia się na tym, by nauczyć rozumienia tekstu. "Jako młodzi ludzie składamy słowa, w życiu dorosłym posługujemy się słowem i jako dorośli nigdy nie przestajemy właściwie szlifować naszych zdolności werbalnych. Pytam, kto spędza tyle samo czasu, poświęca tyle samo wysiłku na edukację poświęconą obrazom, wizerunkom?" - mówił Greenaway.

Jak powiedział artysta, na całym świecie edukacja plastyczna kończy się w wieku lat 12-14. "Nasze wykształcenie po prostu wyrzuca z doświadczenia życiowego umiejętności rozpoznawania alfabetu wizualnego i niestety u większości ludzi ta umiejętność rozpoznawania alfabetu wizualnego nigdy nie wraca" - mówił Greenaway.

Według niego, oglądanie i rozumienie obrazów, wymaga treningu. "Trzeba przejść przez szkołę patrzenia, żeby coś widzieć" - powiedział.

Artysta zauważył, że kino, które powstawało między 1920 a 1930 rokiem, przed udźwiękowieniem filmu, było "coraz bardziej wyrafinowanym środkiem komunikującym idee jedynie poprzez obraz". "Później niestety, wraz z pojawieniem się dźwięku, ta cudowna właściwość znika, pojawia się dialog, który przenosi znaczenie i cała praktyka kinowa koncentruje się na dyskursie werbalnym" - powiedział reżyser.

Peter Greenaway urodził się 5 kwietnia 1942 roku w Newport w Walii. Jego najbardziej znane filmy to: "Kontrakt rysownika" (1982), "Zet i dwa zera" (1985), "Brzuch architekta" (1987), "Księgi Prospera" (1991), "The Pillow Book" (1996), "8 i pół kobiety" (1999). W 1994 r. po raz pierwszy wystawił operę pt. "Rosa, czyli koński dramat".

Jego filmy - które cechuje przepych wizualny, odrealnienie oraz eksperymentalne łączenie stylów - były wielokrotnie nagradzane i nominowane m.in. czterokrotnie do Złotej Palmy na Festiwalu w Cannes - ostatnio w 2003 r. za "Tulse Luper Suitcase". W 2007 roku w koprodukcji z Polską Greenaway zrealizował "Straż Nocną".(PAP)

aks/ ls/ bk/

Tagi: większość, wiadomości, pap
Źródło:
PAP
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz