Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Gruzja: Polscy specjaliści od edukacji włączającej szkolą Gruzinów

0
Podziel się:

W Tbilisi kończy się w sobotę siedmiodniowe szkolenie w dziedzinie edukacji
włączającej, czyli kształcenia dzieci niepełnosprawnych razem z pełnosprawnymi. Szkolenie
prowadzili polscy specjaliści z Ośrodka Rozwoju Edukacji (ORE).

W Tbilisi kończy się w sobotę siedmiodniowe szkolenie w dziedzinie edukacji włączającej, czyli kształcenia dzieci niepełnosprawnych razem z pełnosprawnymi. Szkolenie prowadzili polscy specjaliści z Ośrodka Rozwoju Edukacji (ORE).

Szkolenie przygotowano w ramach projektu "One są wśród nas", współfinansowanego z programu polskiej współpracy rozwojowej MSZ.

Koordynatorka projektu ze strony ORE Marina Warsimaszwili poinformowała w piątek w rozmowie z PAP, że celem projektu jest podniesienie kwalifikacji gruzińskich specjalistów i przygotowanie do pracy w szkołach z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych. W Gruzji kilka lat temu zlikwidowano szkoły specjalne, a do szkół publicznych dojeżdżają specjaliści zajmujący się edukacją niepełnosprawnych.

W ramach polskiego projektu przeszkolonych ma zostać 30 gruzińskich ekspertów, m.in. nauczycieli, pedagogów i psychologów, którzy później w interdyscyplinarnych zespołach będą upowszechniać ideę edukacji włączającej.

Podczas szkolenia mówiono między innymi o polskich doświadczeniach w budowaniu systemu edukacji włączającej w projekcie "Szkoła dla wszystkich" oraz o tym, jak radzić sobie ze stereotypami i uprzedzeniami.

Violetta Pulwarska, kierownik Wydziału Specjalnych Potrzeb Edukacyjnych z ORE powiedziała w rozmowie z PAP, że Polska ma doświadczenia w edukacji włączającej co najmniej od lat 90., a współpraca z Gruzją w tej dziedzinie jest dla polskich specjalistów niezwykłym doświadczeniem.

đđ"Gruzja odeszła od szkół specjalnych, które w naszym pojęciu segregują społeczeństwo na wybrane grupy" - podkreśliła Pulwarska. W jej ocenie nie ma jednak jeszcze pomysłu, jak zrealizować obowiązek edukacji każdego dziecka, także niepełnosprawnego.

Przypomniała, że w Polsce istnieje system dowożenia, zwrotu kosztów podróży, obowiązek monitorowania przez samorząd tego, gdzie takie dzieci się znajdują. "Natomiast tu się to dopiero tworzy, na pewno jest wiele dzieci niepełnosprawnych, które nie trafiają do szkół" - przyznała. Zwróciła również uwagę na silne stereotypy dotyczące niepełnosprawnych i na bariery architektoniczne, które widoczne są nawet w stolicy kraju, Tbilisi.

Na realizację w Gruzji projektu "One są wśród nas" przeznaczono w tym roku 150 tys. zł ze środków polskiej pomocy rozwojowej MSZ, w przyszłym roku ma to być 200 tys. zł. W ramach projektu odbyły się szkolenia w Gruzji i w Polsce, wydano także poradnik, który trafi do gruzińskich rodziców.

Z Tbilisi Weronika Leman (PAP)

mika/ mmp/ mc/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)