Madryt żyje już 26. Światowymi Dniami Młodzieży, które rozpoczną się we wtorek 16 sierpnia i będą trwały do niedzieli 21 sierpnia. Są to międzynarodowe spotkania modlitewne młodych katolików z całego świata organizowane co 3 lata z udziałem papieża.
Madryckie sklepy, restauracje, bary, kina, teatry i instytucje kultury już zostały udekorowane plakatami z wizerunkiem papieża Benedykta XVI, który przybędzie do stolicy Hiszpanii w czwartek.
W sklepach pamiątkarskich wzrosła sprzedaż różnego rodzaju gadżetów - koszulek, szalików i flag watykańskich. Nie brakuje chętnych do kupienia ceramicznych figurek przedstawiających papieża czy magnetycznych naklejek na lodówkę z jego wizerunkiem.
W kioskach wystawiono pocztówki z Benedyktem XVI, obok tradycyjnych pocztówek z panoramą miasta czy zawodnikami Real Madrid. W witrynach sklepów jubilerskich wystawiono różańce, srebrne medaliki i krzyżyki.
Wiele restauracji oferuje "menu pielgrzyma" - obiady i kolacje po umiarkowanych cenach. Niektóre kawiarnie przygotowały nawet desery w kolorach flagi Watykanu.
Na wystawach księgarni pojawiły się dzieła Benedykta XVI.
Na głównych ulicach stolicy plakaty reklamują wystawę o tematyce religijnej w Muzeum Thyssena, pt. "Spotkania".
Muzeum del Prado przygotowało wystawę przedstawiającą obrazy z wizerunkiem Jezusa Chrystusa, w tym słynne dzieło Caravaggia "Zdjęcie z Krzyża", przywiezione po raz pierwszy do Hiszpanii z Muzeów Watykańskich.
W kinach można zobaczyć filmy o tematyce religijnej, jak film dokumentalny o pierwszej podróży papieża Jana Pawła II do Polski pt. "9 dni, które zmieniły świat" czy "Pasję" Mela Gibsona. Teatry wystawiają "Rok Święty w Madrycie" Calderona de la Barca.
Władze Madrytu obliczyły, że przybycie do stolicy Hiszpanii ogromnej liczby pielgrzymów - kilkuset tysięcy - może przynieść miastu zysk w wysokości nawet 100 mln euro.
Grażyna Opińska (PAP)
opi/ ik/ ro/