Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

JSW do 2015 r. zmodernizuje podziemny transport kosztem 219 mln zł

0
Podziel się:

Jastrzębska Spółka Węglowa (JSW) do 2015 r. gruntownie zmodernizuje system
podziemnego transportu w kopalniach. Celem inwestycji, której łączny koszt to 219 mln zł, jest
zwiększenie bezpieczeństwa i poprawa efektywności pracy - poinformowała w czwartek spółka.

Jastrzębska Spółka Węglowa (JSW)
do 2015 r. gruntownie zmodernizuje system podziemnego transportu w kopalniach. Celem inwestycji, której łączny koszt to 219 mln zł, jest zwiększenie bezpieczeństwa i poprawa efektywności pracy - poinformowała w czwartek spółka.

Podziemne trasy, które służą do transportu materiałów i przewożenia załogi w pięciu kopalniach należących do spółki, liczą łącznie ponad 300 km. Przedstawiciele JSW przypominają, że dotarcie do stanowiska pracy i czas dostawy materiałów do podziemnego wyrobiska przekładają się na konkretne pieniądze. Podczas transportu dochodzi też do wypadków.

"Modernizacja systemów transportu jest obecnie naszym priorytetem w obszarze technicznym. To jeden ze sposobów podnoszenia efektywności pracy, ale nie chodzi tu tylko o optymalizację kosztów, ale także o poprawę komfortu pracy załogi i bezpieczeństwa pracy" - powiedział prezes JSW Jarosław Zagórowski.

Prace związane z unowocześnianiem transportu dołowego rozpoczęły się w 2008 roku od porównania systemów transportu stosowanych w poszczególnych kopalniach. Postanowiono je ujednolicić, uznając, że docelowo w JSW powinny funkcjonować najwyżej dwa systemy: kolejki spągowe zębate z napędem własnym oraz kolejki podwieszone z napędem własnym.

Spółka stopniowo zaczęła eliminować najbardziej niebezpieczne i mało efektywne systemy transportowe oparte na kolejkach z napędem linowym i zastępować je kolejkami podwieszanymi z napędem własnym. Oprócz tego do przewożenia materiałów na dole kopalni zaczęto na szerszą skalę stosować kontenery, które produkowane są przy współpracy z Jastrzębskimi Zakładami Remontowymi, wchodzącymi w skład grupy kapitałowej JSW. Na przełomie lat 2011/2012 wyprodukowano 740 takich wozów, a w najbliższym czasie planowane jest wyprodukowanie następnych 895.

"Kontenery gwarantują płynność transportu i dzięki nim można zrezygnować z niezwykle czasochłonnego przeładowywania materiałów, a im rzadziej materiały są przeładowywane, tym mniej jest wypadków związanych z tymi pracami" - podkreślił główny inżynier w zespole górniczym JSW Michał Kapała.

Wraz z unowocześnianiem transportu dołowego, liczba wypadków związanych z transportem materiałów i ludzi w JSW zaczęła spadać - z ponad 30 rocznie w latach 2008 i 2009 do 23 w 2010 i 19 w 2011 r. Do połowy 2012 r. zanotowano 7 wypadków związanych z transportem.

W 2009 roku długość tras wszystkich systemów transportu wynosiła w kopalniach JSW około 292 km, a dwa lata później wzrosła do 323 km. Zwiększyła się przy tym o 63 km długość tras kolejek podwieszanych z napędem własnym - spalinowych, a ubyło 38 km tras kolejek podwieszonych z napędem linowym. Ilość ciągników spalinowych kolejek z napędem własnym zwiększyła się o 32 sztuki - z 52 w 2009 roku do 84 w pierwszym kwartale 2012 r.

Wprowadzenie systemów transportu opartych na kolejkach z napędem własnym umożliwia wykorzystanie ich tras, po odpowiednim przystosowaniu, do przewożenia ludzi, dzięki czemu mogą oni dojechać bezpośrednio do rejonu wykonywania prac. Najwięcej tras dopuszczonych do przewozu ludzi znajduje się w kopalni "Borynia-Zofiówka" (8,9 km) oraz kopalni "Budryk" (11,6 km). Kopalnie te mają najbardziej rozwinięty system transportu kolejkami podwieszanymi w kopalniach JSW.

Dzięki wprowadzeniu kolejek podwieszanych z napędem własnym oraz kontenerów do 2015 roku zatrudnienie związane z transportem dołowym powinno się zmniejszyć w skali całej JSW o około 540 pracowników na dobę. Koszty przedsięwzięcia szacowane są na ponad 219 mln zł, przy czym do końca 2011 roku JSW wydała na ten cel ponad 62 mln zł.(PAP)

kon/ pad/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)