Elementy tzw. rzeczywistości rozszerzonej, czyli technologii informatycznej łączącej przedmioty świata rzeczywistego z generowanymi komputerowo, wykorzystuje nowa kampania promocyjna oferty turystycznej Zabrza, współfinansowana ze środków Unii Europejskiej.
Jak poinformowała PAP Patrycja Śmieja z zabrzańskiego magistratu, nowoczesną technologię zastosowano w jednym z czterech elementów kampanii promocyjnej "Zabrze - kopalnia możliwości - promocja oferty turystycznej miasta". To zabawa "Asy Zabrza", wykorzystująca karty do gry, których kolejne partie co tydzień dołączane są do regionalnego dziennika.
Talia "Asów Zabrza" liczy 54 karty. Na każdej z kart umieszczono specjalne znaczniki. Aby je odczytać, potrzebny jest komputer lub telefon z kamerą i zainstalowaną bezpłatną aplikacją ze strony asyzabrza.pl. Po jej uruchomieniu i skierowaniu kamery na trzymaną na dłoni kartę ze znacznikiem, użytkownicy na ekranie powinni zobaczyć - zamiast znacznika - jedną z zabrzańskich atrakcji turystycznych w postaci grafiki trójwymiarowej.
Rzeczywistemu obiektowi na ekranie ma towarzyszyć wyświetlana na płaszczyźnie karty wirtualna scenka tematyczna, a równolegle tekst dotyczący atrakcji czyta lektor. Dzięki rzeczywistości rozszerzonej odbiorca może mieć złudzenie, że trzyma na dłoni prawdziwy pomniejszony obiekt, którym - ruszając dłonią lub kamerą - może poruszać lub obracać.
Jak wyjaśniła Śmieja, kolejne karty dołączane są przez siedem tygodni do wybranych egzemplarzy piątkowego dodatku jednego z regionalnego dzienników. Każda z cotygodniowych edycji to kolejnych kilka kart z talii. Do tej pory ukazały się dwie edycje kart. Dla dziesięciu zbieraczy, którym uda się zebrać całą talię, zabrzański magistrat ufundował nagrody. Nagrodę specjalną przewidziano za zdobycie unikatowej karty - jokera.
Całą talię kart podzielono na cztery kategorie: kultura i rozrywka, zabytki, turystyka przemysłowa oraz sport i rekreacja. Tym, którzy nie mają ochoty zbierać kart, aplikacja "Asów Zabrza" umożliwia przejrzenie trójwymiarowych modeli zabrzańskich atrakcji turystycznych wraz z odsłuchaniem historii o nich.
Cała kampania promocyjna oferty turystycznej Zabrza obejmuje cztery elementy: oprócz "Asów Zabrza" w ramach wartego ok. 400 tys. zł wspólnego przedsięwzięcia przygotowano film promocyjny na potrzeby targów turystycznych. Prócz nich opracowana została strategia komunikacji marketingowej oraz wykonano elektroniczny przewodnik z aplikacjami na telefony komórkowe z systemem GPS, które trafiły na stronę przewodnik.um.zabrze.pl.
Projekt "Zabrze - kopalnia możliwości - promocja oferty turystycznej miasta" został wybrany do sięgającego 85 proc. całości kosztów finansowania unijnego ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego na lata 2007-2013. Jego całkowita wartość to 632 tys. zł, z czego środki unijne - ponad 537 tys. zł.
Mateusz Babak (PAP)
mtb/ pad/