Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na

Katowice: 55 tys. osób dziennie przechodzi w pobliżu katowickiego dworca

0
Podziel się:

Ponad 55 tys. osób przechodzi codziennie przez katowicki dworzec kolejowy i
w pobliżu powstającej handlowej części dworcowego kompleksu. Liczba ta jesienią powinna wzrosnąć o
kilkanaście tysięcy - po otwarciu centrum handlowego i zakończeniu remontu ul. 3 Maja.

Ponad 55 tys. osób przechodzi codziennie przez katowicki dworzec kolejowy i w pobliżu powstającej handlowej części dworcowego kompleksu. Liczba ta jesienią powinna wzrosnąć o kilkanaście tysięcy - po otwarciu centrum handlowego i zakończeniu remontu ul. 3 Maja.

Jak poinformowała w środę Agnieszka Jurkiewicz z firmy Neinver Polska - inwestora przebudowy katowickiego dworca i budowy kompleksu Galeria Katowicka - badania w tej sprawie przeprowadziło kierownictwo powstającego przy dworcu centrum handlowego.

Z udostępnionej w środę mediom diagnozy wynika m.in., że mimo zachowanego podczas prac budowlanych dużego ruchu pieszego w centrum Katowic, sytuacja handlowców w rejonie dworca i przebudowywanej głównej handlowej arterii Katowic - ul. 3 Maja, nie jest najlepsza. Powinna jednak poprawić się po zakończeniu przydworcowej inwestycji i remontów ulic, zwłaszcza 3 Maja.

Badania ruchu pieszego przeprowadzono w kwietniu w dziewięciu punktach na ulicach Dworcowej, Stawowej, 3 Maja, Młyńskiej oraz placu Szewczyka. Uwzględniono też pasażerów z dworca kolejowego i autobusowego oraz pieszych tylko przechodzących przez dworzec. W godzinach od 7 do 18 naliczono tam łącznie ponad 55 tys. osób.

"W momencie, gdy po przebudowie ul. 3 Maja poprawi się jakość chodników oraz wróci odpowiednie natężenie ruchu tramwajowego, ta liczba wzrośnie o kolejnych kilkanaście tysięcy" - oceniła Agnieszka Jurkiewicz z Galerii Katowickiej.

Jej zdaniem obok utrudnień związanych z robotami, na obecną kondycję handlowców w centrum Katowic wpływają brak miejsc parkingowych i gorszy niż w centrach handlowych komfort zakupów. Jurkiewicz przypomniała, że wraz z otwarciem handlowej części dworcowego kompleksu uruchomiony zostanie tam podziemny płatny parking mniej więcej na 1,2 tys. samochodów.

Firma Neinver nie podaje obecnie dokładnej daty otwarcia Galerii Katowickiej, wskazuje tylko, że nastąpi to we wrześniu.

Do końca listopada powinien też zakończyć się remont przebudowywanej ul. 3 Maja. Torowisko wymienia tam spółka Tramwaje Śląskie, a równolegle miasto zmienia tę asfaltową dotąd ulicę w przyjazny dla mieszkańców i podróżnych deptak. W związku z pracami od marca ul. 3 Maja już całkowicie zamknięto dla ruchu samochodowego; wcześniej ograniczono też na niej kursowanie tramwajów - do ruchu wahadłowego, tylko jednym torem.

W ramach inwestycji realizowanej przez Neinvera od ponad dwóch lat w centrum stolicy Górnego Śląska, w październiku ub. roku do użytku oddano już nowy dworzec kolejowy. Położona bezpośrednio przy nim Galeria Katowicka ma 53 tys. m kw. powierzchni handlowej - dla ponad 200 sklepów i punktów usługowych.

Część handlowa kompleksu powstaje na miejscu dawnego dworca autobusowego, który - w formie mniejszego przelotowego przystanku - przeniesiono pod ziemię. Natomiast dawną, jednokierunkową na tym odcinku ul. Dworcową zastąpił dwukierunkowy przejazd pod budynkiem, poprowadzony w blisko 300-metrowym tunelu. Wewnętrzne pasy jezdni tunelu przewidziano jako tranzytowe, zaś zewnętrzne będą pełniły funkcję wjazdów i wyjazdów do i z podziemnego parkingu pod Galerią Katowicką.

Tunel umożliwił przejazd samochodów między ulicami Słowackiego i Dworcową. Tzw. węzeł wschodni - u wylotu tunelu, w którym krzyżują się ul. Dworcowa, wyremontowana już przez miasto ul. św. Jana oraz ul. Pocztowa, na której prace niedawno się rozpoczęły - będzie jednocześnie wylotem budowanej przez Neinvera nowej drogi, wyprowadzającej ruch z ul. Młyńskiej.

Według rankingu wyspecjalizowanej w tego typu zestawieniach firmy doradczej Cushman&Wakefield, katowicka ul. 3 Maja, to piąta najdroższa ulica handlowa w Polsce. Łączy katowicki Rynek z placem Wolności, przebiegając obok dworca kolejowego i głównych komunikacyjnych węzłów przesiadkowych.(PAP)

mtb/ je/ bk/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)