Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na

Katowice: Na główną handlową ulicę miasta wracają tramwaje

0
Podziel się:

Po kilkumiesięcznej przerwie, w poniedziałek na główną handlową ulicę
Katowic - 3 maja - wracają tramwaje. Trwającą od blisko roku modernizację torowiska zakończono dwa
tygodnie przed terminem. Trwają jeszcze prace przy przebudowie ulicy, która będzie deptakiem.

Po kilkumiesięcznej przerwie, w poniedziałek na główną handlową ulicę Katowic - 3 maja - wracają tramwaje. Trwającą od blisko roku modernizację torowiska zakończono dwa tygodnie przed terminem. Trwają jeszcze prace przy przebudowie ulicy, która będzie deptakiem.

Według specjalistów katowicka ulica 3 Maja należy do grupy najdroższych ulic handlowych w Polsce. Łączy Rynek z placem Wolności, przebiegając obok dworca kolejowego i głównych komunikacyjnych węzłów przesiadkowych. W środę zostanie tam także otwarta Galeria Katowicka, która pomieści blisko 250 sklepów i innych placówek.

Modernizacja torowiska i sieci trakcyjnej na ulicy 3 maja rozpoczęła się blisko rok temu i podzielona była na dwa etapy. W pierwszym prace trwały na odcinku od Rynku do ul. Stawowej, a następnie od Stawowej do placu Wolności. Teraz na całej długości ulicy torowisko jest gotowe. Pierwsze tramwaje pojawią się tam w poniedziałek nad ranem. Dzięki modernizacji ma być ciszej i wygodniej.

"Dzięki zastosowaniu technologii mocowania szyn systemem ciągłym w płycie wylewanej na mokro, zminimalizowane zostały drgania i hałas, powodowane przez przejeżdżające tramwaje. To znacznie poprawi nie tylko komfort jazdy pasażerom, ale też wpłynie na zwiększenie komfortu mieszkańców oraz pracowników firm i instytucji zlokalizowanych na 3 maja" - powiedział dyrektor ds. inwestycji w spółce Tramwaje Śląskie Andrzej Bywalec.

Po remoncie nawierzchnię przy torowisku tworzy granitowa kostka, a nowe słupy trakcyjne będą niebawem wzbogacone o elementy stylistycznie nawiązujące do secesyjnego charakteru ulicy. Nowe są również perony przystankowe, zlokalizowane w tych samych miejscach, gdzie były przed rozpoczęciem prac.

Nie wszystkie roboty związane z modernizacją ul. 3 Maja zostały już zakończone, jednak prace nie będą już zakłócać ruchu tramwajów. Na swoje stałe trasy wrócą linie 7, 20 i 40. Z tym wiążą się inne zmiany w komunikacji tramwajowej - linia 46 zostanie przywrócona na trasie obowiązującej przed wakacjami, ruszy też nowa czasowa linia 45. Linia tramwajowa 13 zostanie zawieszona. Czasowa linia 37 oraz zastępcza linia autobusowa T-20 zostaną zlikwidowane.

Wykonawcom inwestycji zależało, by przywrócić ruch tramwajowy na 3 maja przez zaplanowanym na najbliższą środę otwarciem Galerii Katowickiej, gdzie w ok. 250 sklepach i placówkach usługowych pracę znajdzie około tysiąca osób. Jej otwarcie zakończy kolejny etap wartej ok. 250 mln euro inwestycji przy katowickim dworcu PKP.

Galeria Katowicka jest elementem kompleksu handlowo-komunikacyjnego-biurowego, powstającego w centrum Katowic przy współpracy firm Neinver Polska i Meyer Bergman oraz PKP SA. W końcu października ubiegłego roku oddano do użytku nowy dworzec kolejowy, a od lutego 2013 r. autobusy komunikacji miejskiej korzystają z podziemnego dworca autobusowego. W przyszłości w pobliżu ma powstać jeszcze biurowiec.

Koszt realizowanego projektu to ok. 250 mln euro, z czego ponad 70 mln euro pochłonęła m.in. budowa dworców: kolejowego i podziemnego, autobusowego. Pozostałe ok. 180 mln euro to koszt budowy galerii oraz części infrastruktury wspólnej dla wszystkich obiektów kompleksu.

Natomiast modernizacja torowiska na ulicy 3 Maja jest elementem realizowanego przez Tramwaje Śląskie projektu modernizacji infrastruktury tramwajowej i trolejbusowej w aglomeracji górnośląskiej. Poza główną handlową ulicą miasta, w Katowicach modernizowane są też torowiska na ulicach Chorzowskiej i Obrońców Westerplatte, a niebawem rozpoczną się prace m.in. na ulicach Sosnowieckiej i Kościuszki.

W sumie w ramach projektu w regionie zaplanowano m.in. modernizację 46 km torowisk, zakup 30 nowych niskopodłogowych tramwajów oraz modernizację 75 starszych wozów. Wartość całego przedsięwzięcia przekracza 800 mln zł brutto. Większa część środków pochodzi z funduszy unijnych.(PAP)

mab/ mki/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)