Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na

Katowice: Od poniedziałku drugi etap przebudowy strefy Rondo-Rynek

0
Podziel się:

W poniedziałek rozpocznie się drugi etap przebudowy strefy Rondo-Rynek -
poinformowały władze Katowic. Prace rozpoczną się od budowy odcinka nowego koryta rzeki Rawy oraz
ul. Śródmiejskiej - obejmą na razie teren na północ od ul. Skargi do wjazdu na teren
Superjednostki.

W poniedziałek rozpocznie się drugi etap przebudowy strefy Rondo-Rynek - poinformowały władze Katowic. Prace rozpoczną się od budowy odcinka nowego koryta rzeki Rawy oraz ul. Śródmiejskiej - obejmą na razie teren na północ od ul. Skargi do wjazdu na teren Superjednostki.

Jak poinformowała w piątek Joanna Górska z katowickiego magistratu, w związku z rozpoczynającymi się w poniedziałek robotami wyłączony z ruchu zostanie fragment Placu Obrońców Katowic. Prowadzący tamtędy dojazd do parkingów i podziemnych garaży zostanie przeniesiony na podjazd hotelu Silesia. Utrudnienia te potrwają do końca roku.

Cały drugi etap przebudowy ścisłego centrum Katowic to przede wszystkim roboty drogowe. Obejmą m.in. przebudowę Al. Korfantego od Ronda Ziętka do ul. Moniuszki, budowę ul. Śródmiejskiej wzdłuż Superjednostki wraz z łącznikami do Al. Korfantego, budowę tzw. pieszojezdni między Al. Korfantego i ul. Śródmiejską, a także przebudowę ul. Moniuszki - od skrzyżowania z Al. Korfantego do skrzyżowania z ul. Uniwersytecką.

Nowy odcinek ul. Moniuszki poprowadzi od Al. Korfantego do wlotów w ul. Mickiewicza i Skargi. Zlikwidowana zostanie ul. Skośna. Przebudowane zostaną też ulice Pocztowa i Młyńska oraz końcowe odcinki ulic dochodzących do Rynku: Teatralnej, Warszawskiej, Mickiewicza i Skargi.

Równolegle z układem drogowym przebudowane będzie koryto rzeki Rawy: rozebrane zostanie jej istniejące przykrycie i zbudowane nowe koryto, nad którym przerzucone zostaną nowe mosty drogowe.

Prace przygotowawcze do drugiego etapu przebudowy ścisłego centrum miasta rozpoczęły się 25 lutego - od wycinki drzew. Po protestach, które temu towarzyszyły, władze miasta zapewniły, że po przebudowie nasadzonych zostanie tam ponad 200 drzew i ok. 1,5 tys. krzewów.

Istniejący projekt zagospodarowania przestrzeni publicznych - wraz z zielenią - będzie jednak realizowany tylko w części poza powierzchnią Rynku i jego najbliższego sąsiedztwa. Ten element przebudowy będzie bowiem dopiero w szczegółach projektowany. Na razie nie wiadomo, przez kogo ani kiedy. Sytuacja jest następstwem zamieszania wokół wyboru projektanta docelowego wyglądu tego punktu miasta.

Pierwotnie projekt zagospodarowania przestrzeni publicznych Rynku miał być gotowy do połowy 2013 r. W grudniu ub.r. miasto w przetargu wyłoniło wykonawcę. Po odwołaniu odrzuconego uczestnika postępowania, Krajowa Izba Odwoławcza nakazała jeszcze raz rozpatrzyć jego ofertę, natomiast wobec braków formalnych - odrzucić ofertę już wybraną. 25 lutego powołana przez samorząd Katowic komisja przetargowa, odrzucając obie oferty, unieważniła przetarg.

Przebudowa strefy Rondo-Rynek to jedna ze sztandarowych inwestycji Katowic, która na nowo ma ukształtować przestrzeń publiczną ścisłego centrum miasta. Podstawą projektu zagospodarowania tej przestrzeni ma być koncepcja przygotowana przez GPP Grupę Projektową, która została uznana za najlepszą w przeprowadzonym przez miasto międzynarodowym konkursie. Zdobyła w nim 2. miejsce - pierwszego nie przyznano. Z tego powodu samorząd nie mógł podpisać umowy z biurem z wolnej ręki, ale - zgodnie z Prawem zamówień publicznych - musiał ogłosić w tej sprawie kolejny przetarg - ostatecznie unieważniony.

Przebudowa katowickiego Rynku i jego okolic przygotowywana jest od lat. Dotychczas m.in. wyremontowano kanalizację. Inne prace budowlane objęto dwoma dużymi przetargami. Pierwszy, którego realizacja dobiega końca, dotyczył przebudowy infrastruktury tramwajowej.

W ramach drugiego, wobec wydłużającej się perspektywy przygotowania projektu docelowego wyglądu Rynku, prace budowlane obejmą na razie tylko przebudowę układu drogowego oraz rewitalizację koryta rzeki Rawy w rejonie Rynku.

W przetargu na te roboty wygrało z ceną 85,7 mln zł polsko-hiszpańskie konsorcjum NDI-Balzola - to samo, które przebudowuje już w tym miejscu tory tramwajowe. Cena okazała się znacząco niższa od tzw. wyceny inwestorskiej, wynoszącej 176,3 mln zł. Katowicki magistrat oprócz tej kwoty zarezerwował kilkadziesiąt milionów złotych na tzw. roboty dodatkowe i uzupełniające. Mają one być związane m.in. z nowym zagospodarowaniem przestrzeni publicznych - po wykonaniu ich ostatecznego projektu.(PAP)

mtb/ je/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)