Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na

KE: Od 2015 obowiązkowy system wzywania pomocy w nowych autach

0
Podziel się:

KE chce, by od 2015 r. nowe modele samochodów były wyposażone w systemy
automatycznie wzywające pomocy w przypadku poważnego wypadku drogowego. Pozwoli to jej zdaniem na
uratowanie setek osób rocznie i znacznie skróci czas interwencji służb ratowniczych.

KE chce, by od 2015 r. nowe modele samochodów były wyposażone w systemy automatycznie wzywające pomocy w przypadku poważnego wypadku drogowego. Pozwoli to jej zdaniem na uratowanie setek osób rocznie i znacznie skróci czas interwencji służb ratowniczych.

Komisja Europejska chce, aby od 2015 r. systemy automatycznego wzywania pomocy (tzw. eCall) były obowiązkowo instalowane w każdym nowym samochodzie osobowym, a także w lekkich samochodach dostawczych. Do 2015 roku system ma działać w całej UE oraz w Chorwacji, Islandii, Norwegii i Szwajcarii, czemu służyć ma przyjęte w środę i opublikowane w czwartek przez KE zalecenie.

Chodzi o zainstalowany w samochodzie czujnik, który w razie poważnego wypadku automatycznie łączy się europejskim systemem alarmowym i przekazuje służbom ratunkowym informacje o miejscu wypadku i lokalizacji pojazdu. Pozwala to na uruchomienie pierwszej pomocy niezwłocznie po zarejestrowaniu poważnego zderzenia, w przypadku, gdy pasażerowie rozbitego pojazdu nie są w stanie zrobić tego samodzielnie.

KE wzywa państwa UE, żeby zapewniły szybkie i niezawodne połączenie pomiędzy montowanymi w samochodzie czujnikami i centralami służb ratowniczych. Kraje UE mają też dopilnować, by operatorzy telefonii komórkowej wbudowali w swoje sieci odpowiednie systemy pozwalające na wykrywanie sygnałów pochodzących z eCall, aby mogły być szybko i za darmo przekazane do centrów powiadamiania ratunkowego.

Zdaniem KE, uruchomienie systemu w całej Europie pozwoli każdego roku uratować życie kilkuset osób, przy stosunkowo niewielkich kosztach instalacji. Automatyczny alert ma bowiem skrócić czas pojawiania się ekip ratunkowych w miastach o ok. 40 proc., a poza nimi nawet o połowę. Koszt instalacji systemu w nowym aucie szacuje się na mniej niż 100 euro.

Komisja podkreśla równocześnie, że zainstalowany na stałe w samochodzie czujnik nie będzie łamał zasad prywatności, gdyż nie będzie wykrywalny przez inne urządzenia. "Ponieważ system jest +uśpiony+ i nie wysyła sygnałów, dopóki nie zostanie aktywowany w razie poważnego wypadku, nie będzie można go wykorzystywać np. do śledzenia samochodu" - zapewnił w czwartek rzecznik KE Jonathan Todd.

Pierwotnie system miał być wdrożony w całej Europie do 2009 roku, dobrowolnie przez państwa UE. Proces ten był jednak bardzo powolny i dlatego KE postanowiła narzucić państwom konkretne rozwiązania. Obecnie jedynie 0,7 proc. wszystkich samochodów osobowych w UE jest wyposażonych w automatyczne systemy powiadamiania służb ratunkowych, przy czym odsetek ten praktycznie nie wzrasta. Ponadto produkowane w różnych krajach UE systemy są chronione patentem i nie mogą współpracować ze sobą.

KE opublikuje dodatkowo wytyczne na temat modernizacji centrów powiadamiania ratunkowego oraz rozporządzenia, które sformalizuje wprowadzenie obowiązku wyposażania, począwszy od 2015 r., wszystkich nowych modeli samochodów osobowych i lekkich samochodów dostawczych w urządzenia eCall spełniające wymogi specyfikacji technicznych do celów uzyskania unijnej homologacji typu. (PAP)

aby/ jzi/ mc/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)
MONEY.PL na skróty

© 2024 WIRTUALNA POLSKA MEDIA S.A.

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.
Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje się tutaj.