Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na

KE wzywa Polskę do włączenia lotnictwa do unijnego handlu emisjami

0
Podziel się:

#
Dochodzą dalsze informacje z KE
#

# Dochodzą dalsze informacje z KE #

06.04. Bruksela (PAP) - Komisja Europejska wezwała w środę Cypr, Estonię, Niemcy i Polskę do zakończenia wdrażania prawa, które włączałoby sektor lotnictwa do unijnego systemu handlu emisjami CO2 (ETS). W związku z rosnącymi emisjami, sektor ten ma być włączony do ETS od 2012 r.

"Dotąd cztery państwa UE nie ukończyły wdrożenia do prawa krajowego legislacji dotyczącej lotnictwa w unijnym systemie ETS. Zgodnie z rekomendacją komisarz ds. klimatu Connie Hedegaard, Komisja wysyła ostateczne ostrzeżenie" - poinformowała w środę KE.

Zgodnie z unijną dyrektywą z 2008 r., kraje członkowskie powinny były wdrożyć do krajowego prawa przepisy dotyczące włączenia lotnictwa do ETS do 2 lutego 2010 r.

"Ponieważ Komisja nie została poinformowana o wdrożeniu tych środków przez Cypr, Estonię, Niemcy i Polskę, wysłała formalny list w tej sprawie już 25 marca 2010 r." - brzmi komunikat KE. Komisja dodaje, że w odpowiedzi na ten list otrzymała informację, że prace wdrożeniowe wciąż trwają, dlatego teraz wysyła ostateczne ostrzeżenie, żeby przyspieszyć prace legislacyjne i "przypomnieć o możliwości skierowania spraw do Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości i również nałożenia kar finansowych w razie braku wdrożenia".

Komisja wskazuje, że emisja gazów cieplarnianych lotnictwa w Europie wzrosła dwukrotnie od 1990 r. Żeby ograniczyć wpływ na środowisko tych emisji, Unia Europejska postanowiła włączyć lotnictwo do europejskiego systemu handlu emisjami od 1 stycznia 2012 r. "Szacuje się, że nawet biorąc pod uwagę ambitny wzrost efektywności w wykorzystaniu paliwa o 2 proc. rocznie, emisje wygenerowane przez międzynarodowe lotnictwo będą w 2020 r. o ok. 70 proc. wyższe niż w 2005 r." - podała w środę Komisja. ETS mają być objęci przewoźnicy latający do lub z europejskich lotnisk; amerykańskie firmy kwestionowały do niedawna prawo UE do regulacji emisji w lotach transatlantyckich.

7 marca KE wyliczyła tzw. historyczne emisje CO2 przez lotnictwo na poziomie średniej rocznej emisji 219,5 mln ton CO2 w latach 2004-2006 wszystkich lotów samolotów, które odbywały się w kierunku z i do UE. W oparciu o te dane ma powstać dopuszczalna ilość emisji w 2012 r. (212,9 mln ton CO2, czyli 97 proc. poziomu "historycznego") oraz w 2013 i kolejnych latach - 208,5 mln ton (95 proc.).

Obliczenia wielkości emisji historycznych lotnictwa zostały oparte na danych o zużyciu paliwa z Europejskiej Organizacji Bezpieczeństwa Żeglugi Powietrznej (Eurocontrol) i operatorów statków powietrznych. Przeprowadzono też dodatkowe oszacowania zużycia paliwa przez samoloty do zasilania pomocniczego, używanego przez niektórych przewoźników m.in. podczas postojów w portach lotniczych.

Unijny system handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych ruszył 1 stycznia 2005 r. Początkowo obejmował on wyłącznie naziemne instalacje przemysłowe. Począwszy od 2012 r. do ETS będzie włączona także działalność operatorów eksploatujących samoloty obsługujące loty przylatujące do i odlatujące z portów lotniczych Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Przepisy obejmują 27 państw członkowskich UE, a także Norwegię, Islandię i Liechtenstein.

Projekt ustawy regulującej kwestie poruszone przez KE decyzją sejmowej komisji ochrony środowiska trafił 24 marca do podkomisji. Wiceminister środowiska Bernard Błaszczyk podkreślał wtedy na posiedzeniu komisji, że nowa ustawa ma wejść w życie z dniem ogłoszenia, co podyktowane jest pilną koniecznością przyjęcia przepisów unijnych, tak by linie lotnicze mogły skorzystać z bezpłatnych uprawnień do emisji.

Z Brukseli Julita Żylińska (PAP)

jzi/ wkr/ pad/ jra/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)