Dyspozytornia Centrum Powiadamiania Ratunkowego powstała w Komendzie Wojewódzkiej Państwowej Straży Pożarnej w Kielcach. Placówka, która będzie koordynowała pracę służb ratunkowych na terenie województwa świętokrzyskiego, rozpocznie działalność prawdopodobnie w lipcu
Jak powiedziała w czwartek PAP wojewoda świętokrzyski Bożentyna Pałka-Koruba, kieleckie CPR będzie jedną z pierwszych tego typu jednostek w Polsce.
"W końcu grudnia zaadaptowano pomieszczenia i wyposażono je w niezbędny sprzęt. Dostarczono także serwery konieczne do obsługi systemu. Przygotowujemy się do szkolenia operatorów oraz powołania kierownika centrum" - dodała wojewoda.
Szkolenia dla operatorów powinny rozpocząć się w maju. Trwają także prace nad przygotowaniem na potrzeby centrum dyspozytorni medycznej, zarządzającej obsługą karetek ratunkowych.
CPR będzie koordynowało działalność wszystkich służb ratunkowych: policji, pogotowia i straży pożarnej. "To zadanie na miarę ogólnopolską, włączające nas w światowy system ratownictwa medycznego, więc jest niezwykle ważne" - oceniła wojewoda.
W 2010 r. na przygotowania CPR w województwie świętokrzyskim wydano 1,25 mln zł.
Wg założeń MSWiA - przekazanych w piątkowym komunikacje resortu - do końca 2011 r. we wszystkich województwach powstanie jedno CPR, a na Mazowszu dwie tego typu jednostki.
Centra Powiadamiania Ratunkowego będą docelowo przyjmowały zgłoszenia na wszystkie numery alarmowe (w tym numer 112) i przekazywały je do odpowiednich służb.
Pierwsze CPR uruchomiono w kwietniu 2009 r. w Małopolsce; początkowo działało w ramach programu pilotażowego. Obsługuje Kraków oraz powiat krakowski.
Działanie centrum opiera się na specjalistycznym oprogramowaniu komputerowym. Podczas rozmowy z osobami zgłaszającymi operatorzy wprowadzają do komputera wszystkie niezbędne informacje. Pracę ułatwia im specjalna aplikacja, która nawet "podpowiada" pytania, jakie powinni zadać, aby dowiedzieć się jak najwięcej o sytuacji dzwoniącego. Wprowadzane dane są równocześnie przekazywane drogą elektroniczną do tych służb, których udział w akcji ratunkowej jest niezbędny.
Centrum Powiadamiania Ratunkowego integruje system ratownictwa i pozwala na właściwe funkcjonowanie numeru 112, pomaga także wyeliminować zgłoszenia pomyłkowe i fałszywe. (PAP)
ban/ abr/