Pod koniec tego roku mają rozpocząć się prace modernizacyjne dworca kolejowego Łódź Widzew. Zastąpi on budowany od nowa dworzec kolejowy Łódź Fabryczna, który zostanie zamknięty w połowie przyszłego roku. We wrześniu będzie ogłoszony przetarg na wykonanie prac budowlanych na Dworcu Łódź Widzew. Ma on zostać rozstrzygnięty na przełomie października i listopada - powiedział we wtorek PAP rzecznik prasowy PKP SA Michał Wrzosek.
Prace modernizacyjne, w ramach których przewidziano modernizację i rozbudowę budynku dworca, prawdopodobnie rozpoczną się w grudniu tego roku. Wybudowane zostanie nowe, zachodnie skrzydło i kompleksowo wyremontowana istniejąca, wschodnia części budynku. Obiekt zostanie przystosowany do obsługi osób niepełnosprawnych; zaplanowano także budowę parkingu dla ok. 150 samochodów. Koszt tych prac wyniesie niemal 3,5 mln zł.
Miasto z własnych środków wybuduje przy dworcu pętlę autobusową dla trzech linii, parking dla ok. 200 samochodów oraz drogę dojazdową do dworca wraz z postojem taxi. W czasie prac budowlanych dworzec będzie czynny dla pasażerów.
Remont stacji kolejowej Widzew ma się zakończyć w połowie 2010 roku, kiedy to przejąć on ma obsługę pasażerów z dworca Łódź Fabryczna. Następnie odbędzie się przebudowa linii kolejowej łączącej oba dworce wraz z przeniesieniem Łodzi Fabrycznej pod ziemię w latach 2010-2013. Projekt ten jest związany z programem budowy i uruchomienia Kolei Dużych Prędkości w Polsce.
Nowy dworzec kolejowy Łódź Fabryczna będzie węzłem multimodalnym integrującym ze sobą wszystkie rodzaje transportu - kolejowy w tym pociągi: aglomeracyjne, międzyregionalne, dużych prędkości oraz tramwaje miejskie, drogowy: w tym komunikację miejską autobusową Łodzi i PKS. Bezpośrednio przy dworcu będą także parkingi dla samochodów.
Perony dworca będą zlokalizowane ok. szesnastu metrów pod powierzchnią ziemi, a sam dworzec będzie miał kilka kondygnacji. W przyszłości projekt zakłada połączenie podziemnym tunelem nowego dworca "Fabrycznego" ze znajdującym się po drugiej stronie miasta dworcem Łódź Kaliska. Dzięki takiemu rozwiązaniu powierzchnia terenu zostanie wykorzystana na cele biurowe, hotelowe i mieszkaniowe.
Kolej i miasto na prace związane z przeniesieniem "Fabrycznego" pod ziemię mają przeznaczyć po ok. 1,8 mld zł. Środki na ten cel pochodzić będę z funduszy unijnych. Ok. miliarda złotych kosztować ma natomiast budowa nowego budynku dworca - poinformował Wrzosek.
Inwestycja ma być jednym z elementów powstającego Nowego Centrum Miasta. Na 90 ha dworcowych terenów i dawnej elektrociepłowni EC-1 powstać ma centrum kulturalne, festiwalowo-kongresowe i usługowe. (PAP)
szu/ bos/ mow/