Zmiany w kształceniu zawodowym, które dostosują ofertę nauczania do potrzeb rynku pracy, oraz zmiany w kształceniu uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, zaprezentowali przedstawiciele Ministerstwa Edukacji Narodowej podczas piątkowej konferencji prasowej we Wrocławiu.
W piątek w stolicy Dolnego Śląska odbyła się kolejna konferencja wojewódzka, na której zaprezentowano najnowsze zmiany proponowane przez resort edukacji. Uczestnikami konferencji oraz tematycznych dyskusji panelowych byli przedstawiciele m.in. poradni psychologiczno-pedagogicznych, szkół prowadzących kształcenie zawodowe i urzędów pracy oraz pracodawcy i samorządowcy. To już trzecie tego typu spotkanie. Wcześniejsze odbyły się w Gdańsku i Opolu.
Jak pokreśliła podczas konferencji prasowej wiceminister edukacji Lilla Jaroń, proponowane zmiany są kontynuacją wcześniejszych reform. "Zaczęliśmy od przedszkoli, obowiązku szkolnego dla sześciolatków oraz zmian programowych w klasach pierwszych szkoły podstawowej i gimnazjum" - powiedziała Jaroń.
Zdaniem wiceministra edukacji Zbigniewa Włodkowskiego, zmiany w kształceniu zawodowym mają odpowiedzieć na zapotrzebowanie współczesnego rynku pracy. "Chcemy, aby absolwent szkoły zawodowej mógł na rynku pracy swobodniej się poruszać, aby był przygotowany na potrzeby pracodawców" - wskazywał wiceminister.
Zmiany będą polegały m.in. na grupowaniu i integrowaniu zawodów. W zawodach tych zostaną wyodrębnione i nazwane kwalifikacje, które będą potwierdzane w ramach egzaminów zewnętrznych. Ministerstwo chce, żeby w przyszłości ośrodki egzaminujące były ujednolicone i tworzyły spójną sieć. "Chcemy również, aby w egzaminach uczestniczyli przedstawiciele pracodawców" - powiedział wiceminister. Zmiany mają zacząć wchodzić w życie od 1 września 2012 r. Propozycje ministerstwa zakładają również wprowadzenie systemu szkoleń dla nauczycieli szkół zawodowych.
Wcześniej resort chce wdrożyć zmiany w kształceniu uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Jak podkreśliła Jaroń, zmiany te obejmą nie tylko uczniów niepełnosprawnych czy przewlekle chorych, ale również uzdolnionych, obcokrajowców i tych, którzy wrócili do kraju po długim pobycie zagranica.
"W szkołach będą tworzony zespoły ds. dzieci z specjalnymi potrzebami, których zadaniem będzie identyfikowanie dzieci mających specyficzne problemy w uczeniu się i dzieci, które mają szczególne uzdolnienia" - mówiła Jaroń. Ministerstwo chce, aby te zespoły ściśle współpracowały z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi w opracowywaniu indywidualnej pomocy dla dzieci.
Cykl konferencji organizowanych przez MEN w poszczególnych województwach potrwa do kwietnia. Wprowadzenie i wspieranie proponowanych zmian w systemie edukacji jest współfinansowane przez Europejski Fundusz Społeczny. (PAP)
pdo/ hes/ gma/