Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Komisja sejmowa o Programie Rozwoju Oświaty Polonijnej

0
Podziel się:

Finansowanie i działanie polskich szkół za granicą oraz podstawa programowa
i certyfikaty znajomości języka polskiego - to główne kwestie poruszane w Programie Rozwoju Oświaty
Polonijnej na lata 2009-2011, przedstawionym przez minister edukacji Katarzynę Hall podczas
posiedzenia połączonych komisji sejmowych.

Finansowanie i działanie polskich szkół za granicą oraz podstawa programowa i certyfikaty znajomości języka polskiego - to główne kwestie poruszane w Programie Rozwoju Oświaty Polonijnej na lata 2009-2011, przedstawionym przez minister edukacji Katarzynę Hall podczas posiedzenia połączonych komisji sejmowych.

"Jeżeli chodzi o rozwój oświaty polonijnej za granicą, to do najważniejszych zadań zaliczamy jak największą dostępność dzieci do nauczania w języku polskim. Działaniami tymi pragniemy objąć dzieci dawniejszej emigracji oraz dzieci tych, który wyemigrowali stosunkowo niedawno. Całość tych działań znalazła się w projekcie Programu Rozwoju Oświaty Polskiej za Granicą i Oświaty Polonijnej, który jest obecnie konsultowany" - mówiła minister podczas posiedzenia połączonych sejmowych Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży oraz Łączności z Polakami za Granicą.

Jak przypomniała Hall, obecnie nauczanie polskiego poza granicami kraju odbywa się w tzw. szkołach społecznych, prowadzonych głównie przez organizacje polonijne oraz w finansowanych z budżetu państwa szkołach przy polskich placówkach dyplomatycznych. "W roku szkolnym 2009/2010 do 75 dotowanych przez państwo szkół uczęszcza 14 tys. uczniów. Jednak wsparcia państwa nie otrzymuje 90 tys. polskich dzieci ze szkół prowadzonych przez organizacje polonijne. Nie powinno tak być, dlatego opracowujemy nowe rozwiązania w tej kwestii" - powiedziała Hall.

W związku z tym - jak zaznaczyła - do podstawowych rozwiązań Programu Rozwoju Oświaty Polonijnej należy zaliczyć konieczność wspierania przez budżet państwa szkół prowadzonych przez organizacje polonijne. W ocenie minister, ważne jest także wprowadzenie w nich nowych trybów kształcenia, które powinny być zintegrowane z systemem edukacji danego kraju bądź wprowadzenie nauczania w trybie uzupełniającym - w formie tzw. szkół sobotnich lub nauczania korespondencyjnego.

"W ramach projektu współfinansowanego ze środków unijnych, ministerstwo wspólnie z grupą ekspertów przygotowało również projekt Podstawy Programowej dla uczniów polskich uczących się za granicą. Obejmuje on kształcenie w dziedzinie języka oraz ogólnej wiedzy o kulturze polskiej. Planujemy także zaoferować polskim szkołom bezpośrednie wsparcie m.in. w postaci delegowania do nich nauczycieli z kraju, pomoc dydaktyczną dla pedagogów oraz organizowanie olimpiad wiedzy o języku, literaturze i kulturze Polski" - opowiadała Hall.

Zapowiedziała również zintensyfikowanie działań w związku z wprowadzeniem statusu nauczyciela polonijnego oraz z powołaniem instytucji doradcy oświatowego przy wybranych polskich placówkach dyplomatycznych. Powołana ma zostać również instytucja "kierująca wsparciem państwa polskiego dla polskiej oświaty za granicą". "Planujemy także podjęcie działań związanych z udostępnieniem polskiej oświacie poza granicami kraju możliwości korzystania z certyfikatów znajomości języka polskiego" - podkreśliła Hall.

Połączone komisje, które wysłuchały informacji minister edukacji, podjęły decyzję, że stanowisko wobec przedstawionych kwestii zajmą połączone prezydia obu komisji. "Już teraz można powiedzieć, że jest to stanowisko pozytywne, jednak jego konkretnym doprecyzowaniem zajmą się prezydia" - podsumował zastępca przewodniczącego Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży Tadeusz Sławecki. (PAP)

akn/ abe/ gma/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)