Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Konferencja ministrów szkolnictwa wyższego w Londynie - przegląd procesu bolońskiego

0
Podziel się:

Konferencja z udziałem 46 ministrów
szkolnictwa wyższego z krajów europejskich (sygnatariuszy
konwencji kulturalnej Rady Europy), która zakończyła się w piątek
w Londynie, dokonała przeglądu zapoczątkowanego w 1999 r. procesu
bolońskiego, stawiającego sobie za cel utworzenie Europejskiego
Obszaru Szkolnictwa Wyższego do 2010 r.

Konferencja z udziałem 46 ministrów szkolnictwa wyższego z krajów europejskich (sygnatariuszy konwencji kulturalnej Rady Europy), która zakończyła się w piątek w Londynie, dokonała przeglądu zapoczątkowanego w 1999 r. procesu bolońskiego, stawiającego sobie za cel utworzenie Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego do 2010 r.

"Ogólne konstatacje były pozytywne, tzn. następuje postęp w realizacji tego wszystkiego, co składa się na proces boloński" - powiedział PAP minister nauki i szkolnictwa wyższego Michał Seweryński, który uczestniczył w dwudniowej konferencji.

Z punktu widzenia UE proces boloński wpisuje się w strategię lizbońską, zakładającą pobudzenie współpracy w zakresie przysposobienia do zawodu i poprawy jakości nauczania pod kątem potrzeb rynku pracy. Unijny Siódmy Program Ramowy badań naukowych akcentuje modernizację uniwersytetów, a Program Konkurencyjności i Innowacyjności kładzie nacisk na szybkie wdrażanie wyników badań naukowych przez przemysł.

"Polska musi kontynuować to, co wcześniej zapoczątkowała (...) To oznacza przede wszystkim, że wprowadzamy trójstopniowy model kształcenia wyższego: licencjat, magisterium i doktorat" - dodał Seweryński.

W Europejskim Obszarze Szkolnictwa Wyższego standardy nauczania, wymogi niezbędne do uzyskania stopni naukowych, organizacja, programy i kryteria oceny jakości nauczania byłyby oparte na wspólnych koncepcjach. Idzie też o pobudzenie wymiany studentów i wzajemne uznawanie stopni naukowych.

Unijny komisarz ds. edukacji, szkoleń, kultury i języków UE Jan Figel powiedział na konferencji, że proces boloński powinien przybrać szerszy zasięg i objąć również "modernizację programów nauczania, zagospodarować osiągnięcia technologii informatycznych (wirtualne kampusy) oraz poprawić jakość zarządzania uniwersytetami".

Jedną z kontrowersyjnych kwestii jest ustanowienie europejskich instytucji dbających o jakość nauczania. Dotychczas odpowiadały za to placówki krajowe (w Polsce Państwowa Komisja Akredytacyjna).

"W Londynie postanowiono, iż europejska komórka (Register of European Higher Education Quality Assurance Agencies) będzie działać na zasadzie dobrowolności, zaś współpraca krajowych agencji z nią jest możliwa, zalecana, ale nie obowiązkowa" - zaznaczył Seweryński. (PAP)

asw/ mc/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)