Trwa ładowanie...

Notowania

Przejdź na

KRRiT przygotowała raport nt. relacjonowania konfliktu o krzyż przez tv

0
Podziel się

W telewizjach informacyjnych najwięcej miejsca konfliktowi o krzyż na
Krakowskim Przedmieściu poświęcił TVN24, najmniej rzetelne relacje w tej sprawie ukazywały się w
"Wiadomościach" TVP - powiedział członek KRRiT Krzysztof Luft, na podstawie monitoringu Rady.

bEgYZJcl

W telewizjach informacyjnych najwięcej miejsca konfliktowi o krzyż na Krakowskim Przedmieściu poświęcił TVN24, najmniej rzetelne relacje w tej sprawie ukazywały się w "Wiadomościach" TVP - powiedział członek KRRiT Krzysztof Luft, na podstawie monitoringu Rady.

Blisko stustronicowy raport z monitoringu przygotował departament programowy Krajowej Rady. Dokument obejmuje najbardziej "gorące dni" na Krakowskim Przedmieściu czyli: 3-4 sierpnia, gdy doszło do nieudanej próby przeniesienia krzyża do kościoła św. Anny, 9-10 sierpnia gdy przy Krakowskim Przedmieściu zorganizowano manifestację przeciwko obecności krzyża przed Pałacem Prezydenckim, 12-13 sierpnia - relacje i komentarze związane z wmurowaniem tablicy na ścianie Pałacu Prezydenckiego oraz 14 sierpnia - relacje i komentarze związane z postawieniem wokół krzyża odgradzających go barierek.

KRRiT monitorowała główne programy informacyjne w trzech największych stacjach telewizyjnych czyli: "Wiadomości" TVP, "Wydarzenia" Polsatu i "Fakty" TVN, a także dwie telewizje informacyjne: TVN24 oraz TVP Info.

bEgYZJcn

Pełen raport nie został na razie opublikowany, jego fragmenty cytował Luft podczas zakończonej w weekend konferencji nt. wolności słowa i stosunków własnościowych w mediach. "Jest to bardzo ciekawy dokument, który dość dokładnie analizuje, jak w głównych programach mediów elektronicznych była ta sprawa przedstawiana" powiedział.

Według Lufta, pod względem rzetelności przekazywania informacji o sytuacji na Krakowskim Przedmieściu "zdecydowanie najgorzej wypadały relacje w +Wiadomościach+ pierwszego programu TVP, gdzie wyraźny był brak równowagi w prezentowaniu różnych stron konfliktu".

"Prezentowanie bardzo skrajnych opinii, bez komentarza, bez zrównoważenia, to wszystko jest tutaj dosyć dokładnie opisane" - powiedział Luft, dodając, że by uniknąć zarzutów o niejasne kryteria oceny, w raporcie posłużono się przede wszystkim danymi ilościowymi, "mierząc czas i wyeksponowanie relacji".

"Okazało się, że jeśli chodzi o programy informacyjne to najwięcej czasu poświęciły temu tematowi w tych dniach +Wiadomości+, bo 57 minut, +Fakty+ 39 minut, Polsat 35 minut. Przy czym jeśli chodzi o Polsat tylko dwukrotnie relacje te znajdowały się na pierwszym miejscu, natomiast w +Wiadomościach+ czterokrotnie+" - mówił Luft.

bEgYZJct

"Natomiast najciekawsze jest to, ile czasu poświęciły na relacjonowanie tego tematu telewizje informacyjne. Otóż najwięcej czasu TVN24 - 366 minut, TVP Info - 95 minut" - przytaczał dane Luft.

"To pokazuje też w jaki sposób media korzystały z tego konfliktu, po to żeby nakręcać oglądalność i ciągnąć jakiś atrakcyjny temat, a w jaki sposób to wpływało na sam konflikt to już możemy sobie dopowiadać i się nad tym zastanawiać" - wskazywał Luft, dodając, że do dziś przed Pałacem Prezydenckim co dzień spotyka się pewna grupa osób, ale dziś już nikt o tym nie wie i nie ma tam tak wysokiej temperatury sporu.

"No dlaczego? Dlatego, że tam już nie ma tych kamer, tych mikrofonów, a kiedy tam były bez przerwy ustawione wozy transmisyjne, wszyscy to widzieliśmy. Taka sytuacja napędza nieprawdopodobnie taki konflikt" - ocenił Luft.

Podkreślił, że wnioski z raportu są udokumentowane bardzo dokładnym opisem monitorowanych programów.

bEgYZJcu

Przygotowanie specjalnego opracowania na temat relacji z konfliktu o krzyż zapowiadał we wrześniu przewodniczący KRRiT Jan Dworak. W wywiadzie dla "Gazety Wyborczej" mówił wówczas, że w relacjach tych "wyszły na jaw braki w wykształceniu dziennikarzy i w ich umiejętności odróżniania spraw ważnych od nieistotnych", a TVP można zarzucić dużą stronniczość w relacjonowaniu tej sprawy. (PAP)

js/ ls/

bEgYZJcO
raport
wiadomości
pap
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)