Stosunki z Polską należy utrzymać na poziomie strategicznym - powiedziała w czwartek przewodnicząca litewskiego Sejmu Irena Degutiene zaznaczając, że wzmacniając partnerstwo strategiczne, należy je oddzielić od bieżących problemów polsko-litewskich.
"Umacnianie więzi partnerstwa strategicznego z Polską powinno opierać się na następującej formule: dziedziny strategicznego partnerstwa z Polską powinny być oddzielone od bieżących problemów w stosunkach dwustronnych" - powiedziała przewodnicząca Sejmu na spotkaniu z szefami litewskich placówek dyplomatycznych.
Podkreśliła, że Litwa "nie może ulec próbom zaostrzania codziennych kwestii i nie może dopuścić, by wewnętrzny dialog Litwy prowadzony ze wspólnotami narodowymi, był zależny od dwustronnych relacji z jednym czy drugim państwem".
Przewodnicząca Sejmu wyraziła przekonane, że "wszystkie kwestie można rozwiązać rozmawiając i słuchając jeden drugiego".
Podobną opinię na temat stosunków polsko-litewskich przedstawił w środę minister spraw zagranicznych Litwy Audronius Ażubalis. Podkreślając, że Polska pozostaje w wielu kwestiach jednym z najważniejszych państw o poglądach zbieżnych z poglądami Litwy, zaznaczył, iż dyskusje dotyczące sytuacji mniejszości polskiej na Litwie należą do sfery polityki wewnętrznej, nie zaś zagranicznej.
W ostatnim czasie doszło do ochłodzenia polsko-litewskich relacji spowodowanego sytuacją polskiej mniejszości. Chodzi m.in. o obowiązek pisania nazw miejscowości tylko po litewsku. W ubiegłym roku na Litwie wygasła ustawa o mniejszościach narodowych. Pozwalała ona m.in. na używanie podwójnych, litewskich i polskich nazw w miejscowościach zamieszkanych przez mniejszość narodową.
Inną sporną kwestią jest edukacja. W ocenie litewskich Polaków, zawężane są prawne możliwości nauczania w języku ojczystym. Niedawno na Litwie przyjęto bowiem ustawę o oświacie, na mocy której mają być likwidowane szkoły mniejszości narodowych w miejscowościach, gdzie są szkoły litewskie.
Litwa uważa zarzuty w tych kwestiach za bezpodstawne.
Z Wilna Aleksandra Akińczo (PAP)
aki/ keb/ ala/