Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Litwa nie będzie się wypowiadać o wpływie Rail Baltica na środowisko

0
Podziel się:

Litwa nie będzie się wypowiadać o wpływie na środowisko planowanej
modernizacji międzynarodowej trasy kolejowej Rail Baltica, a to wpłynie na przyspieszenie procedur
- poinformowała w poniedziałek PAP Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Białymstoku.

Litwa nie będzie się wypowiadać o wpływie na środowisko planowanej modernizacji międzynarodowej trasy kolejowej Rail Baltica, a to wpłynie na przyspieszenie procedur - poinformowała w poniedziałek PAP Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Białymstoku.

Litwini poinformowali właśnie stronę polską, że nie są zainteresowani przystąpieniem do procedury środowiskowej ws. Rail Baltica, w związku z czym nie będzie ona miała charakteru transgranicznego. Wpłynie to na przyspieszenie procedur - wyjaśniła rzeczniczka Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Białymstoku Małgorzata Wnuk.

Przypomniała, że obowiązujące w Polsce przepisy prawa, jak również międzypaństwowe stosunki dobrosąsiedzkie przewidywały taką możliwość.

W procedurze transgranicznej wszystkie dokumenty w tej sprawie byłyby tłumaczone na język litewski i trafiały do zaopiniowania do litewskiego odpowiednika polskiej dyrekcji ochrony środowiska. Rail Baltica to przedsięwzięcie międzynarodowe, które nie kończy się na granicy polsko-litewskiej.

Inwestor PKP Polskie Linie Kolejowe SA uważał, że Litwini nie powinni być stroną, bo inwestycja, która ma być prowadzona w Polsce nie wpływa na przyrodę na Litwie, a jedynie wydłuży procedurę. PKP PLK składały nawet w marcu odwołanie od decyzji Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Białymstoku w tej sprawie do Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Warszawie.

Rail Baltica to druga, obok planowanego polsko-litewskiego mostu energetycznego, inwestycja, w której Litwini uznali, że nie będą uczestniczyć w procedurach związanych ze zbadaniem wpływu tych przedsięwzięć na środowisko.

W związku ze stanowiskiem Litwy ws. Rail Baltica Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Białymstoku w porozumieniu ze swoim odpowiedniemu w Olsztynie, po zasięgnięciu wymaganych pozytywnych opinii o wojewódzkich inspektoratów sanitarnych w Białymstoku i Olsztynie określiły inwestorowi - PKP PLK SA zakres, w jakim ma być przygotowany raport o oddziaływaniu inwestycji na środowisko. Na podstawie raportu dyrekcja ochrony środowiska będzie wydawała decyzję środowiskową, która określi ostateczny przebieg Rail Baltica.

Planowana inwestycja ma być modernizacją linii kolejowej E75 na odcinku Białystok - Suwałki - Trakiszki - granica państwa. Inwestor zaproponował wariant przebiegający przez teren województw podlaskiego i warmińsko-mazurskiego: Białystok - Ełk - Olecko - Suwałki - Trakiszki - granica państwa).

Inwestor czeka teraz na dokumenty z Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Białymstoku ws. zakresu raportu oddziaływania na środowisko. Jak poinformował PAP w poniedziałek Łukasz Derylak z biura prasowego Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK SA, w ciągu miesiąca od otrzymania tych dokumentów inwestor przedstawi raport o oddziaływaniu na środowisko.

Derylak poinformował też, że inwestor ma już decyzję środowiskową dotyczącą mazowieckiego fragmentu Rail Baltica: Warszawa Rembertów - Zielonka-Tłuszcz (Sadowne). "Oczekujemy na przeprowadzenie procedury oceny oddziaływania na środowisko dla odcinka Białystok - Trakiszki" - dodał Derylak.

Rail Baltica ma priorytetowe znaczenie, bo łączy Warszawę z Kownem, Rygą, Tallinem i Helsinkami. Jest fragmentem pierwszego Transeuropejskiego korytarza transportowego. Jest jedynym połączeniem kolejowym pomiędzy krajami nadbałtyckimi: Litwą, Łotwą i Estonią z Polską i innymi krajami UE.

Trasa Rail Baltica w Polsce to 341 km trasy kolejowej z czego 172 km linii dwutorowej i 169 km linii kolejowej jednotorowej. Modernizacja odcinka Białystok- Suwałki - Trakiszki- granica z Litwą ma kosztować- jak podawał wcześniej inwestor - około 700 mln zł.(PAP)

kow/ bos/ bk/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)