52 mln zł kosztowało wybudowanie nowych i przebudowanie istniejących przystanków kolejowych na trasie Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. 36 mln zł z tej kwoty to dofinansowanie unijne - poinformowały w poniedziałek na spotkaniu z mediami PKP Polskie Linie Kolejowe.
Przypomniano, że projekt obejmował budowę ośmiu nowych przystanków: Łódź˙Radogoszcz Zachód, Glinnik Wieś, Domaniewice Centrum, Zgierz Jaracza, Zgierz Północ, Ozorków Nowe Miasto, Łódź˙Pabianicka, Łódź˙Dąbrowa oraz przebudowę dziewięciu istniejących: Smardzew, Glinnik, Swędów, Stryków, Bratoszewice, Głowno, Zgierz Kontrewers, Chociszew, Grotniki.
Większość z tych przystanków leży na trasie Łódź-Łowicz. W tym roku mają być odnowione kolejne - na terenie Łodzi. W drugiej połowie roku powinny być zrewitalizowane stacje: Łódź˙Stoki, Łódź˙Marysin i Łódź˙Arturówek.
Obecny na spotkaniu marszałek województwa łódzkiego Witold Stępień przyznał, że w kolejnych latach, dzięki unijnym pieniądzom, planowana jest rozbudowa Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej i wybudowanie bądź odremontowanie przystanków m.in. na trasach do Piotrkowa, Tomaszowa i Opoczna. Zwrócił uwagę, że przystanki będą mogły służyć różnym przewoźnikom, ale przygotowywane są przede wszystkim na potrzeby ŁKA.
Podczas konferencji zwrócono uwagę, że nowe i zmodernizowane przystanki będą "intermodalne" - pasażerowie mają mieć możliwość przesiadki na inny środek transportu, powstały przy nich parkingi dla samochodów i rowerów. Samorządy starają się o połączenie z nimi lokalnych środków transportu. Wszystkie zostały też dostosowane dla potrzeb osób niepełnosprawnych, a perony na nich zostały podniesione, aby łatwiej było wsiąść do pociągów. W Strykowie i Głownie odremontowano budynki dworców.
Łódzka Kolej Aglomeracyjna (ŁKA) ma połączyć Łódź z miastami i gminami aglomeracji. Pociągi mają kursować na trasach: Łódź Kaliska - Sieradz; Łódź Kaliska - Łowicz; Łódź Fabryczna - Koluszki, a także na odcinku Zgierz - Kutno oraz Łódź Chojny - Łódź Widzew.
Projekt zakłada zakup 20 elektrycznych pociągów oraz budowę nowoczesnego zaplecza technicznego dla taboru. Wartość całej inwestycji to ponad 113,7 mln euro. Pierwsze pociągi mają wyjechać na tory w połowie 2014 roku. Właścicielem spółki Łódzka Kolei Aglomeracyjna jest samorząd województwa łódzkiego. (PAP)
jaw/ je/