Pięć elektrycznych zespołów trakcyjnych do przewozów pasażerskich przekazały uroczyście w piątek władze województwa lubelskiego w użytkowanie spółce Przewozy Regionalne. Pociągi, które kosztowały prawie 43 mln zł, będą jeździć na lokalnych trasach.
"Województwo lubelskie pokazuje, że nie zwijamy kolei, tylko inwestujemy w nią i podnosimy standard przewozów" - powiedział członek zarządu województwa lubelskiego Jacek Sobczak.
Nowe pociągi to zmodernizowane elektryczne zespoły trakcyjne. Wyprodukowane zostały w latach 80-tych, ale przeszły gruntowną modernizację, łącznie z wymianą zespołów napędowych, silników i całego wyposażenia.
Pociągi dostarczyło konsorcjum w składzie: Zakłady Dostawcze Taboru Kolejowego "Mińsk Mazowiecki", PESA Bydgoszcz oraz BRE Leasing, które wygrało przetarg. W czerwcu ub. roku samorząd województwa lubelskiego zawarł z konsorcjum umowę leasingową na pięć lat. Opiewa ona na 42,8 mln zł.
80 proc. kosztów tej kwoty ma być pokryte z dotacji z budżetu państwa, a reszta pochodzić będzie ze środków województwa. Dotacje z budżetu państwa w wysokości ok. 7 mln zł mają być przekazywane województwu corocznie od 2011 do 2015 roku.
Nowe pociągi przekazane spółce kolejowej Przewozy Regionalne w użytkowanie będą obsługiwały ruch lokalny tam, gdzie jest trakcja elektryczna, głównie na trasie Dorohusk - Chełm - Lublin - Dęblin.
Zmodernizowane pojazdy mają po 176 miejsc siedzących, klimatyzowane wnętrza oraz urządzenia ułatwiające korzystanie z nich osobom niepełnosprawnym. Są wyposażone w monitoring wnętrza jak i otoczenia pociągu, nowoczesny system informacji dla pasażerów, oraz specjalne miejsca do przewozu większego bagażu i rowerów.
W 2012 r. na kolejowe przewozy regionalne samorząd województwa lubelskiego wyda ponad 56 mln zł. (PAP)
ren/ drag/