Notowania

wiadomości
18.08.2012 09:32

Lubelskie: S-17, trzy obwodnice i most - największe inwestycje drogowe

Prawie 67-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S-17 prowadzącej do Warszawy, obejmujący też obwodnicę Lublina, obwodnice Frampola i Hrubieszowa w ciągu drogi nr 74 oraz most na Wiśle w Kamieniu - to największe inwestycje drogowe na Lubelszczyźnie.

Podziel się
Dodaj komentarz

Prawie 67-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S-17 prowadzącej do Warszawy, obejmujący też obwodnicę Lublina, obwodnice Frampola i Hrubieszowa w ciągu drogi nr 74 oraz most na Wiśle w Kamieniu - to największe inwestycje drogowe na Lubelszczyźnie.

Prawie 3,5 mld zł kosztować będzie budowa blisko 67 kilometrów drogi ekspresowej nr 17 - od miejscowości Piaski do węzła Sielce. Droga nr 17 prowadzi z Warszawy przez Lublin do przejścia granicznego z Ukrainą w Hrebennem (Lubelskie). Budowa jest współfinansowana z unijnych środków w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko - dofinansowanie to ponad 2,6 mld zł.

Inwestycja podzielona została na pięć odcinków. Najwcześniej - do końca roku 2012 - mają się zakończyć prace na 13-kilometrowym odcinku od węzła Witosa w Lublinie do obwodnicy Piask. Istniejąca tam droga jest przebudowywana do parametrów drogi ekspresowej. Obecnie ruch w obu kierunkach odbywa się po jednej jezdni. "Spodziewamy się, że jeszcze przed zimą kierowcy będą mogli korzystać z obu jezdni" - powiedział rzecznik prasowy lubelskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Krzysztof Nalewajko.

Prace przy układaniu nawierzchni jezdni prowadzone są na 23-kilometrowym odcinku Sielce - Bogucin. Termin oddania inwestycji to marzec 2013 r. "Jeśli inwestor zakończy prace przy nawierzchni przed zimą, to będzie można jeszcze w tym roku udostępnić drogę dla ruchu" - zaznaczył Nalewajko.

Prace związane z konstrukcją jezdni trwają na blisko 8-kilometrowym odcinku Bogucin - Dąbrowica, który ma być gotowy w czerwcu 2013 r. Pozostałe dwa odcinki Dąbrowica - Lubartów i Lubartów - węzeł Witosa (łącznie 23 km), które stanowią jednocześnie obwodnicę Lublina, mają być gotowe do użytku w grudniu przyszłego roku.

Budowa obwodnicy Lublina spowodowała konieczność zbudowania do niej dróg dojazdowych w mieście. Za 137 mln zł, z czego blisko 70 mln to dofinansowanie z unijnego programu Rozwój Polski Wschodniej, miasto buduje 3 km nowej drogi. Będzie to przedłużenie ul. Mełgiewskiej, które ma być połączeniem z obwodnicą i będzie stanowić część dróg ekspresowych S-19, S-17 i S-12. Trasą tą będzie można w przyszłości także dojechać do portu lotniczego Lublin, który powstaje w podlubelskim Świdniku. Inwestycja ma być wykonana do końca tego roku.

Niebawem mają ruszyć prace przy budowie drugiej drogi dojazdowej do obwodnicy - blisko 4 km dwujezdniowej trasy będącej przedłużeniem Alei Solidarności. Koszt inwestycji oszacowano na ponad 540 mln zł. Blisko 400 mln zł miasto Lublin otrzyma jako dofinansowanie z programu Infrastruktura i Środowisko. Droga ma być gotowa w 2014 r.

W ciągu drogi krajowej nr 74 - prowadzącej od Kielc przez Lubelszczyznę do przejścia granicznego z Ukrainą w Zosinie - budowane są obecnie obwodnice dwóch miast - Frampola i Hrubieszowa. Obie inwestycje uzyskały dofinansowanie z programu Rozwój Polski Wschodniej.

Prace budowlane we Frampolu - jak powiedział Nalewajko - dobiegają końca; obwodnica o długości 4,4 km ma zostać oddana do użytku jeszcze w tym roku. Koszt tej inwestycji to 51 mln zł. Natomiast budowa obwodnicy Hrubieszowa potrwa do końca przyszłego roku i pochłonie 179 mln zł.

Inwestycją, która ma ułatwić dojazd z Lubelszczyzny do zachodniej części Polski, ma być nowy most na Wiśle, który powstanie w miejscowości Kamień. Będzie on usytuowany miedzy istniejącymi mostami na tej rzece - w Annopolu i Puławach - które dzieli odległość blisko 75 km.

Most w Kamieniu ma kosztować ponad 270 mln. Około 200 mln zł dofinansowania ma pochodzić z programu Rozwój Polski Wschodniej, resztę dołożą samorządy województw lubelskiego i mazowieckiego.

Przetarg na budowę mostu wygrała szczecińska firma Energopol, ale inny uczestnik postępowania złożył protest, który Krajowa Izba Odwoławcza odrzuciła. Rzeczniczka marszałka województwa lubelskiego Beata Górka powiedziała PAP, że obecnie trwa kontrola całego postępowania przetargowego, prowadzona przez Urząd Zamówień Publicznych. Po jej zakończeniu, jeśli nie będzie zastrzeżeń, można będzie podpisać umowę z wykonawcą. Nowy most - według planów - ma być wybudowany do końca 2014 r.(PAP)

ren/ je/

Tagi: wiadomości, pap
Źródło:
PAP
komentarze
+1
+1
ważne
smutne
ciekawe
irytujące
Napisz komentarz