Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Lublin: Obligacje za 180 mln zł na budowę lotniska w Świdniku

0
Podziel się:

Władze spółki Port Lotniczy Lublin oraz przedstawiciele Banku Gospodarstwa
Krajowego podpisali we wtorek umowę na obsługę i emisję obligacji wartych 180 mln zł. Pieniądze
mają być przeznaczone na budowę lotniska w Świdniku.

Władze spółki Port Lotniczy Lublin oraz przedstawiciele Banku Gospodarstwa Krajowego podpisali we wtorek umowę na obsługę i emisję obligacji wartych 180 mln zł. Pieniądze mają być przeznaczone na budowę lotniska w Świdniku.

Umowa zakłada emisję obligacji w dwóch transzach. W pierwszej będzie to kwota 150 mln zł, które przeznaczone zostaną na finansowanie budowy lotniska, a w drugiej transzy - 30 mln zł m.in. na sfinansowanie płatności VAT.

Obligacje będą wyemitowane w terminie, w którym zażąda tego spółka. Okres karencji ich wykupu przewidziany jest na trzy lata, a termin wykupu to 2028 r. Jak powiedział dyrektor finansowy Portu Lotniczego Lublin Konrad Burdziński, wysokość oprocentowania jest objęta tajemnicą.

"Czy na budowę zostanie wykorzystane 150 mln, czy mniej, to się okaże po przetargach. Podpisanie tej umowy pozwala nam na rozstrzyganie przetargów i podpisywanie umów z wykonawcami" - powiedział prezes spółki Port Lotniczy Lublin Grzegorz Muszyński.

Umowa przewiduje, że gdyby spółka nie była w stanie wykupić obligacji w danym roku, to pomogą jej w tym akcjonariusze podwyższając odpowiednio kapitał. 100 proc. udziałów w spółce Port Lotniczy Lublin mają samorządy Lublina, Świdnika, województwa lubelskiego i powiatu świdnickiego.

"Formuła asekuracji przez samorządy tej emisji obligacji wynika z tego, że jest to de facto publiczna inwestycja. Chcemy realizować ten priorytet inwestycyjny dla Lublina i regionu, godzimy się na takie zabezpieczenie tej transakcji, dzięki czemu może być ona na dużo korzystniejszych warunkach niż warunki rynkowe" - powiedział prezydent Lublina Krzysztof Żuk.

Lotnisko w Świdniku ma być gotowe w 2012 r. Będzie miało pas startowy o długości ponad 2,5 km, zdolny do przyjmowania wszystkich samolotów. Omijać będzie on istniejące stare trawiaste lotnisko PZL Świdnik, na którym znajduje się kolonia chronionego gatunku susła perełkowanego.

W pierwszym roku swojej działalności port lotniczy pod Lublinem ma obsłużyć ok. 300 tys. pasażerów, a po ok. pięciu latach jego pełne możliwości mają pozwolić na obsługę miliona pasażerów rocznie. Port powinien być dochodowy najpóźniej po czterech latach działalności.

Budowa lotniska pochłonie 350-400 mln zł. 49 mln euro na ten cel zapisano już w Regionalnym Programie Operacyjnym. Marszałek województwa lubelskiego powiedział we wtorek, że kwota środków w RPO na lotnisko wzrośnie o kolejne 28 mln zł.

Na budowie portu lotniczego trwają prace ziemne. Podpisane zostały już umowy na budowę płyty postojowej, oświetlenia nawigacyjnego i części odwodnienia. Polska Agencja Żeglugi Powietrznej wydzierżawiła działkę na lotnisku, na której stanie radiolatarnia. W czerwcu ma być rozstrzygnięty przetarg na budowę terminala. (PAP)

ren/ amac/ gma/

wiadomości
pap
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(0)