W poniedziałek odbyło się oficjalne otwarcie obwodnicy podzielonogórskiego Nowego Kisielina. Nowa droga ma także służyć rozwojowi powstającego w tym rejonie Parku Naukowo-Technologicznego. Koszt budowy obwodnicy to prawie 40 mln zł.
Budowa 3,8 km drogi łączącej trasy wojewódzkie nr 279 i 282 kosztowała 39,7 mln zł. Na realizację inwestycji Zarząd Dróg Wojewódzkich w Zielonej Górze otrzymał prawie 85 proc. (ok. 32,7 mln zł) dofinansowania z funduszy unijnych, w tym przypadku z Lubuskiego Regionalnego Programu Operacyjnego 2007-13.
"To niezbędna inwestycja w zakresie poprawy infrastruktury transportowej dla Lubuskiego Parku Naukowo-Technologicznego" - mówiła podczas uroczystości marszałek woj. lubuskiego Elżbieta Polak. Dodała, że obwodnica poprawi dostępność komunikacyjną w regionie, bo droga ta w przyszłości będzie prowadziła do mostu w Milsku, którego budowa znalazła się na liście kluczowych inwestycji dla regionu do 2020 roku.
Rektor Uniwersytetu Zielonogórskiego Tadeusz Kuczyński mówił, że obwodnica podnosi atrakcyjność terenów przeznaczonych pod inwestycje i rozwój nowych technologii.
"To stawia w bardzo dobrym świetle Park Naukowo-Technologiczny. Razem z Urzędem Marszałkowskim, Urzędem Miasta oraz Gminą (Zielona Góra - PAP) tworzymy spółkę, dążąc wspólnie do zwiększenia innowacyjności i zwiększenia ilości firm" - powiedział Kuczyński.
W ramach zadania obok samej drogi powstał m.in. wiadukt nad linią kolejową nr 273 Szczecin - Wrocław, drogi obsługujące przyległe tereny, chodniki ze ścieżkami dla rowerzystów. Ponadto wybudowano trzy ronda, w tym jedno na trasie obejścia z lokalizacjami dostosowanymi do planów zagospodarowania Parku Technologicznego i Strefy Ekonomicznej.
Nowa obwodnica uwolniła także od ruchu tranzytowego Nowy i Stary Kisielin. (PAP)
mmd/ je/